ikuti temubual yang di lakukan oleh pengarang harakah yang di ambil dari Harakah Daily.
Selasa 17 Februari 2009 | 21 Safar 1430 Hijrah
Rakyat muak, generasi muda alergik dengan Umno - Dr Asri
Azamin Amin
Tue | Feb 17, 09 | 12:49:51 am MYT
KUALA LUMPUR, 17 Feb (Hrkh) -"PAS juga kena berhati-hati. Penyakit yang ada di tubuh Umno hari ini tidak mustahil akan merebak ke tubuh PAS apabila berkuasa.'Kuasa dan harta' bukan sedikit ujiannya."
Iklan
Suaranya vokal dan adakalanya kontroversi namun ramai yang 'merindui' pendapatnya yang berpaksikan tafsiran agama dan tidak bias kepada mana-mana pihak. Penolong Pengarang Harakahdaily AZAMIN AMIN sekali lagi mendapatkan pandangan kritis bekas Mufti Perlis Dr. Asri Zainul Abdin yang kini berada di Lampeter, United Kongdom. Beliau sedang menjalankan kajian atas perbandingan tafsiran hadis antara kelompok tradisi dan modernis serta dalam cuti sabatikal yang diberikan oleh Universiti Sains Malaysia.
Harakah: Mengapa Dr. lebih awal meletakkan jawatan sebagai Mufti dan tidak berhasrat menyambung semula ? Inikah yang dinamakan berundur sebelum berjuang? Boleh beritahu sebab letak jawatan sebenarnya?
Dr Asri: Ya! Ratusan email, sms dan berbagai yang dihantar kepada saya menyatakan tidak bersetuju dengan keputusan saya meninggalkan jawatan mufti. Mereka berpendapat saya membuat keputusan yang tidak tepat. Alhamdulillah, saya berterima kasih atas keprihatinan mereka.
Saya bertawakkal kepada Allah atas segala perancangan. Sekarang ini pun banyak email yang dihantar menjemput saya pulang dengan ditawarkan berbagai-bagai urusan atau 'tanggungjawab'. Biarlah dulu saya di sini.
Saya tidak jadi mufti untuk mengaut kesenangan. Alhamdulillah, sama sekali tidak. Saya serahkan urusan jiwa ini kepada Allah. Saya hanya ingin menjadikan jawatan itu sebagai medan tanggungjawab dan menyampaikan mesej Islam yang saya fahami. Saya berdoa kepada Allah sebelum menjadi mufti agar diberikan pertolongan kepada saya.
Alhamdulillah, walaupun ada yang tidak bersetuju dengan saya, tetapi dalam tempoh tersebut pandangan dan isu yang saya lontar telah menjadi bahan perbincangan ilmu dalam masyarakat. Soal pro dan kontra itu perkara biasa. Jika perkara itu tiada pro dan kontra bererti tiada siapa yang mengambil peduli mengenainya. Banyak bahan telah saya tulis dalam tempoh tersebut dan tersebar dengan begitu luas. Begitu juga ceramah, kertas kerja, wawancara saya di sana-sini menjadi bahan yang diperbincangkan dengan meluas.
Alhamdulillah, generasi muda dan lapisan terpelajar yang suka membaca sebelum membuat penilaian, yang tidak menjadikan maki-hamun sebagai landasan hidup, yang tidak mengulas sebelum mengetahui, mereka ini begitu ramai yang memberikan sokongan yang besar kepada saya.
Dalam politik juga saya rasa, alhamdulillah, akhirnya banyak pihak akur bahawa saya tidak mempunyai kepentingan peribadi dalam memberikan pandangan. Saya beberapa kali dijemput oleh Kerajaan Kelantan. Kali terakhir sebelum saya berhenti, saya sempat hadir jemputan ceramah Kerajaan Negeri Kelantan untuk Tabung Serambi Mekah yang di lancarkan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Sehari kemudian, saya dijemput oleh Perdana Menteri untuk memberikan ceramah khas kepada ahli kabinet dan Majlis Tertinggi Umno dan hadirin yang hadir.
Beberapa hari kemudian saya dijemput oleh Pemuda Parti Keadilan untuk memberikan tazkirah, tapi saya tidak sempat. Semasa saya sampai ke United Kingdom, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menjemput saya memberikan ucapan dalam Majlis DAP. Cuma saya tidak dapat pulang.
Saya berharap saya sudah cuba melakukan sesuatu. Saya cuba mengemukakan 'politik idea' mengatasi sempadan politik kepartian. Apa yang menjadi matlamat bukan menegakkan parti tertentu, tetapi menegakkan fikrah Islamiyyah yang lebih besar dari kesempitan parti.
Alhamdulillah, jumlah pembaca artikel saya juga begitu besar. Melalui ruangan saya dalam Minda Mufti, saya bersahabat baik dengan berbagai insan ternama. Saya rasa banyak mesej saya telah sampai. Saya memerah tenaga dalam tempoh dua tahun. Bersabar atas kerenah mereka yang suka memfitnah atau mengganggu perjalanan tersebut. Saya harap Allah berikan pahala atas itu semua. Harakah sendiri pada awalnya begitu prajudis, tetapi setahun tahun sebelum saya berhenti, kelihatannya positif.
Akhirnya, apabila saya rasa ruang jawatan itu 'sudah mula sempit' atau sudah memadai, maka saya beristikharah untuk berhenti. Itupun baik juga. Ia menafikan fitnah mereka yang 'tidak sayang lidah mereka di akhirat' bahawa kenyataan atau pendapat saya selama ini untuk kesinambungan jawatan. Alhamdulillah, sama sekali tidak. Semoga Allah merezekikan kita semua melihat jawatan dan kedudukan dengan penuh rasa amanah dan gerun.
.Dr. dilihat sangat vokal dan adakalanya 'mempersembahkan' pemikiran agama dari sudut yang berbeza, adakah mencari kelainan serta seringkali mentafsirkan hukum agama dari sudut yang berbeza dan adakalanya tidak pernah didengari umum seperti soal-soal bidaah seperti kenduri arwah, tahlil di kubur dan dikatakan tidak mengikut tradisi yang telah dilakukan oleh nenek moyang? Adakah mereka tidak betul sebelum itu ? Malah Dr. dilabel sebagai liberal, kaum muda dan wahabi dan sebagainya lantaran pembaharuan yang dibawa?
Inilah masalah sesetengah pihak. Mereka tidak dapat menerima orang lain berbeza pendapat dengan mereka. Melabel orang tanpa asas yang jelas adalah budaya buruk.
Dahulu masa Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebelum menjadi Menteri Besar pun terkena tohmahan yang sama ketika beliau melontarkan beberapa pandangan yang berbeza dengan pengajian biasa di pondok-pondok. Syeikh Abu Bakar al-Baqir dari Gunung Semanggol yang mengasaskan Hizbul Muslimin semasa hayatnya dituduh sebagai kaum muda dan sesat. Prof. Burhanudin al-Helmi juga pernah dituduh sebagai kaum muda. Demikian Sayyid Syeikh al-Hadi, Za�ba dan berbagai lagi pejuang perubahan dituduh dengan tuduhan yang sama.
Saya teringatkan kata-kata Za�ba dalam bukunya "Perangai Bergantung Kepada Diri Sendiri" yang Prof DiRaja Ungku Aziz kirimkan kepada saya agar saya baca.
Antara katanya:"Malangnya jika ada siapa-siapa yang mencuba berbuat seperti pakar-pakar Islam dahulu kala itu - iaitu melepaskan diri daripada kongkong taklid dan balik kepada Quran dan Hadis dengan kehendak-kehendak zaman dan hal-hal keadaan yang telah berubah sekarang - maka terus dilempar mereka akan dia dengan kata-kata yang tidak selayaknya seperti "sesat dan menyesatkan, memandai-mandai, membawa bidaah, mengubah-ngubah daripada jalan yang telah diatur oleh pakar-pakar dahulu kala itu (nenek moyang), tidak ada rupa hendak melebih daripada orang dahulu-dahulu" dan berbagai-bagai lagi.
Yang betulnya duduklah juga membeku di tempat yang ada itu!! Mungkin juga kerana mereka sendiri tiada upaya membuatnya maka mereka tiada suka kalau ada orang lain pula dapat berbuat�. Demikian kata Za�ba.
Apabila saya menjadi mufti sesetengah pihak menunggu agar saya membangkitkan isu-isu tradisi melayu seperti kenduri arwah dan seumpamanya. Namun mereka tersilap, alhamdulillah perhitungan dan fokus pemikiran Islam saya merentasi kesempitan isu yang mereka tunggu bagaikan nak �kiamat� itu. Ada anda lihat isu kenduri arwah menjadi tajuk utama akhbar dalam senarai puluhan isu yang telah saya bangkitkan.
Maksudnya kenduri arwah itu sudah lama dilarang?
Kemudian, saya ingin bertanya, apakah jika seseorang tidak mahu kenduri arwah maka dia menjadi wahabi? Kitab al-Fiqh al-Manhaji 'ala Mazhab al-Imam al-Syafi'i tulisan tokoh-tokoh semasa mazhab al-Imam al-Syafi'i , iaitu al-Syeikh Mustafa Khin, al-Syeikh Mustafa al-Bugha dan 'Ali al-Syarbaji. Namun apabila saya baca antara apa yang disebut dalam kitab tersebut:
"Daripada bid'ah apa yang dibuat oleh keluarga si mati ialah dengan mengumpulkan orang ramai kepada makanan dengan munasabah yang dinamakan berlalunya empat puluh hari dan seumpamanya. Sekiranya perbelanjaan makanan tersebut dari harta peninggalan (si mati) dan di kalangan waris ada yang belum baligh, maka itu adalah dari perkara lebih haram. Ini kerana ia memakan harta benda anak yatim dan melenyapkannya bukan untuk kepentingan anak yatim tersebut. Terbabit juga dalam melakukan perbuatan haram ini setiap yang memanggil dan memakannya�.
Apakah semua penulis itu wahabi?!!.Jika kita tengok kitab-kitab melayu jawi kita dapati perkara yang sama. Kata Syeikh Daud al-Fatani (semoga Allah merahmatinya) dalam Bughyah al-Talab: "(dan makruh) lagi bid'ah bagi orang yang kematian membuat makanan menserukan segala manusia atas memakan dia sama ada dahulu daripada menanam dia dan kemudian daripadanya seperti yang diadatkan kebanyakan manusia (dan demikian lagi) makruh lagi bid'ah bagi segala yang diserukan dia memperkenankan seruannya."
Demikian juga kenyataan dibuat oleh al-Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari dalam Sabil al-Muhtadin. Begitu juga al-Marbawi dalam Bahr al-Mazi menyebut: "Maka bid'ah yang tidak elok." Apakah mereka semua juga wahabi?!!.
Saya tidak tahu apa itu wahabi melainkan setelah mereka menyebut perkataan tersebut lalu saya terpaksa mencari maksudnya. Saya bukan penggemar buku Muhammad bin �Abdul Wahhab. Tetapi, jika anda menuduh saya amat terpengaruh dengan Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah, itu mungkin benar.
Saya seperti yang Dr. Yusuf al-Qaradawi sebut tentang dirinya dalam buku Kaifa Nata`amul ma`a al-Sunnah, kata Dr al-Qaradawi: "Al-Imam Ibn Taimiyyah ialah daripada kalangan ulama umat yang aku sayangi, bahkan barangkali dialah yang paling hatiku sayangi di kalangan mereka dan paling dekat kepada pemikiranku".
Saya rasa, saya pun demikian. Namun, alhamdulillah, saya tidak fanatik Ibn Taimiyyah seperti mereka yang fanatik mazhab. Seperti kata al-Imam Malik bin Anas:"Setiap orang boleh diterima dan ditolak pendapatnya, melainkan Nabi Muhammad s.a.w yang maksum�.
Mengapa lagu Dr. bertajuk "Aku Bukan Musuh Harta" yang dimuatkan di dalam album Yang Benar Tetap Benar nyanyian Kopratasa, Aishah dan kumpulan baru Algebra diharamkan oleh RTM?
Sebenarnya banyak pihak tersalah faham. Album tersebut bukan terbitan saya. Pihak penerbit mengambil puisi-puisi saya dengan keizinan dan dijadikan lagu. Itu sahaja. Mereka jemput saya baca dua puisi dalam album tersebut. Lagu 'Aku Bukan Musuh Harta' adalah salah satu daripada puisi saya. Saya tidak berkempen untuk saudara membeli album itu, kerana bukan semua orang setuju dan suka dengar lagu.
Cuma saya pun hairan jika lirik itu menjadi ketakutan kepada RTM. Barangkali mereka takut ramai yang terasa pedas. Saya hairan, jika benar mereka ingin membantu memerangi rasuah, biarlah lirik itu dilagukan. Entah berapa banyak lirik yang merepek boleh dibenarkan. Saya teringat kata-kata Presiden PAS Almarhum Ustaz Fadhil Noor yang kebetulan agak baik dengan saya. Katanya: "Orang kalau salah, dia tengok polis nak balik rumah pun dia takut."
Kemenangan Pakatan Rakyat di Permatang Pauh oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim dan di Kuala Terengganu oleh Abdul Wahid Endut daripada PAS baru-baru, bagaimana Dr sendiri tafsirkan dan 'signal' apa sebenarnya daripada rakyat ?
Maaf, saya tidak merasa bahawa itu menunjukkan atau bererti majoriti rakyat telah begitu selesa dengan pakatan pembangkang. Kita tahu bukan semua orang PAS selesa dengan KeADILan. Demikian sebaliknya. Demikian juga DAP yang menolak konsep Negara Islam PAS.
Apa yang jelas bagi saya adalah rakyat muak dengan Umno. Rakyat sudah tidak tahan dengan kerenah, perangai dan gelagat kebanyakan orang Umno. Generasi muda terutamanya, kelihatan begitu 'allergic' dengan Umno. Berdasarkan pengalaman lepas, tiada lagi gambaran indah Umno dalam fikiran mereka.
Mereka melihat Umno hanya menjaga kepentingan kelompok. Ramai yang bongkak dan sombong. Kebelakangan ini baru nampak macam nak berubah sedikit. Itupun masih tidak cukup. Baru-baru ini, kebetulan saya 'terjumpa' seorang menteri di London, saya bertanya dia tentang pilihanraya Kuala Trengganu. Dengan lagaknya dia berkata: "Apa lagi rakyat mahu, semua kita dah beri". Tengok, masih lagi sombong dan enggan menilai diri dan parti walaupun telah berulang kali dia ajar oleh rakyat.
Saya fikir Umno tahu apakah ubat yang menyembuhkan penyakit parti itu, tetapi mereka tidak mampu lakukan. Ubatnya adalah dengan memotong atau membuang segala barah penyakit yang hidup dalam tubuh Umno. Itu terlalu sukar bagi kepimpinan Umno kerana sebahagian yang tidak kecil dalam kepimpinan itu sendirilah barah penyakit tersebut. Jika rawatan dilakukan, bererti mereka akan terkorban.
Bagaimana pula pandangan Dr. terhadap PAS ?
PAS juga kena berhati-hati. Penyakit yang ada di tubuh Umno hari ini tidak mustahil akan merebak ke tubuh PAS apabila berkuasa.'Kuasa dan harta' bukan sedikit ujiannya. Kita semua jangan cakap besar dan takabur. Hari ini kuasa dan ruang mendapatkan harta masih sedikit, maka barah pun masih kecil. Barah itu ada potensi berkembang apabila ruang harta dan kuasa membesar. Hati-hati, banyakkan doa dan pohon perlindungan dengan Allah. Jangan cuma runtuhkan jahiliah, lalu tegakkan jahiliah baru dengan nama yang baru. Jahiliah tetap jahiliah.
Adapun KeADILan, maaf saya masih kabur untuk membezakan sebahagaian mereka dengan Umno. Jika dilihat pada gelagat, gaya bahasa dan hidup, cara fikir, saya agak ramai di kalangan mereka masih Umno, cumanya tidak berpuas hati dengan Umno atas beberapa sebab semasa, bukan prinsip. Tidak mustahil bila-bila waktu mendesak mereka akan kembali menjadi Umno. Mungkin bukan semua, tetapi ramai juga yang begitu.
Saya suka jika kita berpegang kepada prinsip. Saya setuju dengan apa yang Naib Presiden PAS Mohammad Sabu pernah kata dalam satu temubual yang saya baca. Beliau hairan mengapa PAS dapat menerima 'lompat parti' apabila KeaDILan menguar-uarkan 16 September lepas, sedangkan dahulu PAS sendiri yang mengatakan �lompat parti� adalah tidak berprinsip dan khianat.
Hari ini berlaku 'lompat parti' di Perak, sekali lagi PAS menyatakan ini pengkhianatan dan tidak berprinsip. Mengapa PAS tidak mengatakan hal yang sama pada 16 September yang lepas. Maaf, saya tidak mahu terbabit dengan kerenah politik. Marilah kita pohon agar Allah menjadikan kita sentiasa beristiqamah atas kebenaran terhadap kawan ataupun lawan. Itulah Islam yang sejagat lagi adil, jika kita ingin tegakkan.
Ada yang mengatakan institusi Mufti ini 'beku' dan tidak lantang dalam mempersoalkan kelemahan kerajaan, benarkah begitu dan pernah Dr. sendiri mengkritik kerajaan khususnya melibatkan persoalan agama? Ada contoh?
Saya tidak mahu bercakap tentang institusi mufti lagi. Sudah banyak kali saya cakap. Cukup saya katakan saya kecewa, Majlis Fatwa Kebangsaan patut mengepalai isu-isu umat Islam, seperti fatwa tentang isu Palestin. Anda boleh baca tulisan-tulisan saya yang mengkritik fungsi mufti dan majlis fatwa. Sehingga saya terfikir negara ini perlukan Majlis Fatwa yang bebas, dibiayai oleh institusi wakaf. Maka fatwa-fatwa itu nanti akan benar-benar mewakili umat. Jika anda lihat di Indonesia, Majlis Ulama Indonesia (MUI) hampir mendekati maksud ini.
Adapun saya, kepada Allah saya serahkan segalanya. Anda tahu semasa saya menjadi mufti, saya memberikan teguran kepada semua pihak, termasuk kerajaan, pembangkang, artis, pihak swasta dan lain-lain. Anda boleh lihat berbagai isu saban minggu semasa saya menjadi mufti. Pernah saya mengkritik upacara yang dilakukan di Tugu Kebangsaan oleh kepimpinan negara.
Dari sudut politik, apakah yang boleh Dr. nasihatkan kepada pejuang-pejuang agama agar tidak lari dari daripada asas agama selain parti pemerintah agar berubah demi kepentingan rakyat?
Saya ingin nasihat diri saya dan mereka yang menyatakan berjuang untuk Islam dengan nasihat yang pernah diberikan oleh al-Syeikh Maulana Abul Hasan �Ali al-Nadwi dalam risalahnya Uridu an atahaddatha ila al-Ikhwan (Aku Ingin Berbicara Dengan Al-Ikhwan al-Muslimin). Beliau pernah nasihati Jamaah al-Ikhwan al-Muslimin dengan nasihat ini:-
"Wahai Ikhwan Muslimin yang mulia! Sasaran dakwah al-din dan tajdid Islami (pembaharuan Islam) itu bukanlah mudah. Bukanlah tujuan dan tumpuannya untuk menukar kerajaan semata. Tidak jua untuk mengubah satu suasana politik kepada suasana politik yang lain. Tidak untuk menyebarkan pengetahuan dan ilmu, atau menghadapi buta huruf dan kejahilan, atau memerangi pengangguran, atau mengubati kecacatan masyarakat dan akhlak atau seumpamanya seperti yang diperjuangkan oleh para pejuang perubahan di Barat dan Timur."
Sebaliknya, ia adalah seruan Islam yang merangkumi akidah dan akhlak, amalan dan siasah, ibadah juga keperibadian diri dan masyarakat. Ia meliputi akal dan jiwa, ruh dan jasad. Ia bergantung kepada perubahan mendalam dalam hati dan jiwa, akidah dan akal. Ia terpancar dari hati sanubari sebelum terbit dari pena, atau helaian buku, atau mimbar syarahan. Ia terlaksana dalam tubuh pendakwah dan kehidupannya sebelum dia menuntut dilaksanakan dalam masyarakat keseluruhannya�
Istimewanya dakwah dan kesungguhan para nabi adalah ketulusan mereka dari memikiran kepentingan kebendaan, hasil yang segera. Mereka tidak mencari dengan dakwah dan jihad mereka melainkan keredhaan Allah. Melaksanakan perintahNya dan menunaikan risalahNya. Akal dan pemikiran mereka tulus dari amalan untuk dunia, mendapat kedudukan, menghasilkan kekuatan untuk keluarga dan pengikut, memperolehi kerajaan. Bahkan itu semua tidak pernah terlintas dalam fikiran mereka.
... maknanya tujuan tubuhkan kerajaan demi capai matlamat agama?
"Adapun kerajaan yang tertegak untuk mereka pada waktu mereka dan kekuatan yang diperolehi pada masa itu hanyalah hadiah daripada Allah. Ia sebagai jalan untuk sampai kepada matlamat agama, melaksanakan hukum-hakamnya, mengubah masyarakat dan mengarahkan kehidupan�
Kata Abul Hasan lagi:"Bukanlah sama sekali kerajaan yang diperolehi itu salah satu dari matlamat mereka. Bukan jua salah satu dari tujuan mereka. Tidak jua dari tajuk perbicaraan mereka, atau salah satu dari mimpi mereka. Hanya ia adalah hasil semulajadi untuk dakwah dan jihad. Sama seperti buah yang merupakan hasil semulajadi dari kesuburan pokok dan kesungguhan pembajaannya..".
Katanya juga:"Wahai tuan-tuan! Besarnya perbezaan antara matlamat yang dituju, dan natijah yang muncul. Perbezaan ini akan zahir dalam jiwa yang bekerja untuk itu. Maka, yang bertujuan mendapatkan kerajaan, akan hilang kesungguhan dan diam apabila tidak memperolehinya, atau hilang harapan mendapatkannya. Dia akan berhenti dari dakwah. Dia juga akan melampau jika berjaya. Bahaya bagi setiap jamaah yang pemikiran mereka dibentuk atas cinta (mendapatkan) kerajaan (kuasa) dan berkerja untuk itu. Kerana ia akan menyebabkan mereka meninggalkan jihad di jalan dakwah atau boleh terpaling dan terseleweng tujuan mereka.
Sebabnya, uslub (cara) untuk mendapatkan kerajaan berbeza dengan uslub dakwah. Wajib kepada kita membersihkan akal dan jiwa kita, semata-mata untuk dakwah. Hanya dakwah, khidmat, pengorbanan, mengutamakan saudara muslim, mengeluarkan manusia �dengan izin Allah- dari segala kegelapan kepada cahaya (Islam), dari jahiliyah kepada Islam, dari kesempitan dunia kepada keluasannya.
Dari kekejaman agama-agama yang sesat, sistem-sistem yang zalim, mazhab-mazhab yang tidak menentu, kepada keadilan Islam dan lembayungnya. Faktor yang membawa kita kepada amal dan jihad hanyalah untuk menunaikan perintah Allah dan kemenangan pada Hari Akhirat. Juga kerana apa yang Allah sediakan untuk hamba-hambaNya dari ganjaran dan pahala. Kemudian, faktor lain ialah simpati kepada makhluk, kesian kasih kepada insan yang tersiksa, dan keinginan terhadap keselamatan manusia.
Jika pada satu peringkat dakwah, atau pada satu masa -setelah prinsip-prinsip dakwah dan akidah kukuh dalam jiwa pendakwah- tujuan dakwah tidak dapat dicapai melainkan dengan mendapatkan kerajaan, kita akan berusaha untuk mendapatkannya.
Demi kemaslahatan dakwah. Dengan jiwa yang luhur dan bersih, benar dan amanat, kusyuk dan tulus, seperti kita bersungguh dalam tanggungjawab dan rukun agama, juga ibadah-ibadah yang lain. Tiada beza bagi seorang mukmin antara kerajaan dan ibadah yang lain, jika telah ikhlas dan betul niatnya.
Kesemua itu dalam redha Allah, kesemuanya pada jalan Allah. Kesemuanya ibadah yang mendekatkan diri kepada Allah�. Itu sebahagian nasihatnya.
Nasihat saya, semoga jiwa saya dan saudara semua, sama seperti yang dinasihati oleh tokoh yang besar ini. Kita membawa mesej dakwah Islam yang kudus. Jangan kita berpolitik sehingga kita terlupa siapa kita? Apakah matlamat kita? Selalu kita bertanya apakah tindakan kita, jika baginda s.a.w hadir melihatnya, maka baginda akan setuju dan menyokong kita?.- azm
(sebarang pandangan dan kritikan, bolehlah majukan kepada saya di azaminamin@yahoo.comAlamat email ini telah dilindungi dari spam bots, anda perlukan Javascript enabled untuk melihatnya ) _
Tuesday, February 17, 2009
KHAS UNTUK YB ELIZABETH WONG...
Kes penyebaran foto bogel Yb Eli kepada umum amatlah mendukacitakan saya sebagai seorang yang pro pakatan rakyat dan sebagai ahli Pas saya tidak dapat menerima apa yang berlaku,perkara yang berlaku ialah berkaitan moral bila mana berlaku pada masa beliau sebelum kawin,tidak kira la sama ada biliau kafir atau beragama moralnya tetap salah .Disaat kita memperjuangkan isu moral para pemimpin tiba-tiba kita dikejutkan oleh ahli kita sendiri.Dulu Datuk Seri Chua soi Lek skrg Elizabeth wong pula yang ditelanjangkan oleh permainan politik.Kita sebagai umat islam wajib kembali kepada alQuran dan sunnah sebelum membuat pertimbangan sepertimana firman Allah s.w.t Al-Hujurat ayat6, "..jika datang kepadamu orang fasik membawa berita,
maka periksalah dengan teliti..".
Tetapi harus di ingat agama Islam tidak mengajar kita mengaibkan orang sepertimana yang ditegaskan oleh bekas mufti perlis tidak lama dahulu.
Pada pandangan peribadi saya,saya sgt berharap agar adun bukit lanjan tersebut meletak jawatan exco sementara menunggu proses siasatan selesai agar kita dapat membina semula kekuatan sebelum pilihanraya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau.
Kepada parti Pas diharap kalian yang berada dalam kerajaan selangor agar bertegas untuk membersihkan para pemimpin di selangor agar kita dapat meneruskan legasi pemerintahan kerajaan PR di sana.Saya sebagai penyokong PR nampak perubahan yang sangat positif sejak PR mengambilalih selangor dari BN yang munafik.Teruskan usaha dan kekalkan prestasi anda.
Kepada YB Eli sila bersabar diatas dugaan yg berlaku.
Dibawah ini ingin saya sertakan sedikit isu.
ISU MUFTI PERLIS : Penjelasan Lanjut Tentang Hukum Mengintip.
Penjelasan Lanjut Tentang Hukum Mengintip.
Hafiz Firdaus Abdullah (www.al-firdaus.com)
Seminggu dua ini timbul perbincangan di kalangan umat
Islam tentang hukum mengintip dalam rangka pelaksanaan
amar ma’ruf dan nahi mungkar. Saya sendiri menerima
banyak persoalan dalam perkara ini. Dalam penulisan
serba ringkas ini, saya menghimpun soalan-soalan
tersebut dan memberikan penjelasannya berdasarkan
petunjuk al-Qur’an dan al-Sunnah.
Sebelum itu, ingin saya tarik perhatian para pembaca
sekalian kepada dua perkara.
Pertama, tidak semua yang menjadi “kebiasaan”
masyarakat adalah benar dan tidak semua yang
“tiba-tiba muncul” adalah salah. Benar atau salah
diukur dengan dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang
sahih. Janganlah kita menjadi orang yang lazim
berikrar “Berpegang teguh kepada al-Qur’an dan
al-Sunnah”, namun apabila muncul ayat al-Qur’an atau
hadis yang tidak pernah kita dengar sepanjang hayat,
hati kita menjadi sesak manakala tangan dan kaki
seolah ingin bertindak sebaliknnya.
Allah Subhanahu wa Ta'ala mengingatkan kita:
Demi sesungguhnya, Kami telah menurunkan ayat-ayat
yang menerangkan (hakikat kebenaran dengan berbagai
dalil dan bukti); dan Allah memberi hidayah petunjuk
kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya ke jalan yang
lurus.
Dan (di antara orang-orang yang tidak dikehendaki-Nya
ke jalan yang lurus ialah) mereka yang berkata: “Kami
beriman kepada Allah dan kepada Rasul-Nya serta kami
taat”; kemudian sepuak dari mereka berpaling
(membelakangkan perintah Allah dan Rasul) sesudah
pengakuan itu, dan (kerana berpalingnya) tidaklah
mereka itu menjadi orang-orang yang sebenarnya
beriman.
Dan (bukti berpalingnya mereka ialah) apabila mereka
diajak kepada Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya supaya
menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka,
maka dengan serta-merta sepuak dari mereka berpaling
ingkar (menolak ajakan itu jika keputusan tidak
menguntungkan mereka).
Dan (sebaliknya) jika keputusan itu memberi hak kepada
mereka, mereka segera datang kepadanya dengan tunduk
taat (menerima hukumnya).
(Mengapa mereka bersikap demikian), adakah kerana hati
mereka mengandungi penyakit atau kerana mereka
ragu-ragu, atau pun kerana mereka takut bahawa Allah
dan Rasul-Nya akan berlaku zalim kepada mereka? (Allah
dan Rasul-Nya tidak sekali-kali akan berlaku zalim)
bahkan merekalah sendiri orang-orang yang zalim
(disebabkan tindakan mereka itu).
Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang-orang
yang beriman ketika mereka diajak ke pada Kitab Allah
dan Sunnah Rasul-Nya, supaya menjadi hakim memutuskan
sesuatu di antara mereka, hanyalah mereka berkata:
“Kami dengar dan kami taat”, dan mereka itulah
orang-orang yang beroleh kejayaan. [al-Nur 24: 46-51]
Maka demi Tuhanmu! Mereka tidak disifatkan beriman
sehingga mereka menjadikan engkau (Muhammad) hakim
dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara
mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati
mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau
hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan
sepenuhnya. [al-Nisa 4:65]
Kedua, hendaklah pemikiran kita diasuh berdasarkan
acuan al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Jangan pula
kita ingin memasukkan al-Qur’an dan al-Sunnah ke dalam
acuan pemikiran kita yang tersendiri kerana sikap
sedemikian akan menghapuskan peranan al-Qur’an dan
al-Sunnah sebagai pemimpin kehidupan di dunia ini.
Oleh itu jika ada ayat atau hadis yang tiba-tiba
muncul, hendaklah kita memahami kedua-duanya dengan
baik dan melakukan perubahan yang perlu agar pemikiran
dan tindakan kita selari dengan ayat dan hadis
tersebut.
Soalan Pertama:
Kenapakah usaha amar ma’ruf dan nahi mungkar dibezakan
antara kemungkaran yang tersembunyi dan yang terbuka.
Bukankah dalam Shahih Muslim (hadis no: 49) Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam menyuruh kita melarang
kemungkaran di mana saja kita menemuinya:
Sesiapa di antara kalian yang melihat kemungkaran,
hendaklah dia mengubahnya (mencegah dan
menghentikannya) dengan tangannya. Jika dia tidak
mampu maka ubahlah dengan lisannya. Jika dia masih
tidak mampu (maka ubahlah) dengan hatinya (dengan
membencinya), yang sedemikian adalah selemah-lemah
iman.
Mungkinkah larangan mengintip dalam surah al-Hujurat
ayat 12 yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang
beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya
kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana
sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa;
dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari
kesalahan dan keaiban orang…” dikecualikan oleh hadis
Shahih Muslim di atas? Maksudnya, secara umum kita
dilarang mengintip kecuali dalam rangka melarang
kemungkaran.
Penjelasan:
Jika diperhatikan secara cermat hadis di atas,
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyebut:
“Sesiapa di antara kalian yang melihat kemungkaran…”.
Rasulullah tidak bersabda, umpama: “Carilah
kemungkaran…” atau “Jika kalian anggap kemungkaran
sedang berlaku…”. Maka hadis Shahih Muslim di atas
menjadi bukti bahawa kemungkaran yang hendaklah
dilarang atau diubah adalah sesuatu yang berlaku dalam
suasana terbuka sehingga kita dapat mengetahui
tentangnya secara pasti. Kita tidak dituntut untuk
mencari kemungkaran atau melarang kemungkaran yang
disangka-sangkakan.
Oleh itu hadis yang masyhur ini juga menjadi dalil
larangan mengintip dalam rangka melaksanakan amar
ma’ruf dan nahi mungkar. Ia tidak mengkhususkan
keumuman ayat 12 surah al-Hujurat.
Soalan Kedua:
Bolehkah pihak penguasa atau badan yang diberi amanah
oleh pihak penguasa seperti Jabatan Agama Negeri
melakukan pengintipan dalam rangka melaksanakan amar
ma’ruf dan nahi mungkar?
Penjelasan:
Hadis berikut menjawab soalan kedua di atas:
Sesungguhnya seorang penguasa, apabila dia
mencari-cari kesalahan rakyatnya, bererti dia
merosakkan mereka. [Shahih Sunan Abu Daud, hadis no:
4889]
Dalam Musannaf ‘Abd al-Razzaq (diteliti oleh Habib
al-Rahman al-‘Azhami; al-Maktabah al-Islami, 1983),
jld. 10, ms. 231, riwayat no: 18943, tercatit kisah
yang masyhur ini:
(Daripada) ‘Abd al-Rahman bin Auf radhiallahu 'anh
bahawasanya beliau pernah berjaga malam bersama ‘Umar
bin al-Khattab. Tatkala mereka sedang mengelilingi
kampung, mereka melihat sebuah lampu yang sedang
menyala dari rumah, maka mereka menghampiri rumah
tersebut. Ketika mereka menghampiri, mereka dapati
pintu rumah tersebut terbuka tanpa seorang pun di
sana, sedangkan dari dalam rumah terdengar suara yang
sangat kuat. Berkata ‘Umar sambil memegang tangan ‘Abd
al-Rahman: “Tahukah kamu rumah siapa ini?”
‘Abd al-Rahman menjawab: “Tidak.” ‘Umar berkata: “Ini
adalah rumah Rubi‘ah bin Umayyah bin Khalaf, saat ini
mereka sedang minum arak, bagaimana pendapat mu?”
‘Abdul Rahman berkata: “Aku fikir, kita sekarang ini
telah mengejar sesuatu yang dilarang oleh Allah.
Bukankah Allah telah berfirman: “…dan janganlah kamu
mengintip …” dan kita telah mengintip mereka. Setelah
mendengar perkataan beliau, Umar pergi dan
meninggalkan mereka.
Soalan Ketiga:
Bukankah larangan mengintip seolah-olah merestui
kemungkaran?
Penjelasan:
Jika berlaku kes zina namun jumlah saksi yang ada
hanya 2 orang, kita tidak menjatuhkan hukuman ke atas
penzina. Ini dilakukan bukan kerana kita merestui
jenayah zina tetapi kerana syarat-syarat menjatuhkan
hukuman tidak dipenuhi.
Demikianlah juga dalam usaha melaksanakan amar ma’ruf
dan nahi mungkar. Kita tidak pernah merestui
kemungkaran, malah kita berusaha untuk mengelak dan
membasmi kemungkaran. Akan tetapi usaha amar ma’ruf
dan nahi mungkar hendaklah berdasarkan
syarat-syaratnya.
Sesuatu yang ma’ruf dan mungkar tidak diukur
berdasarkan pemikiran manusia, tetapi diukur
berdasarkan al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Jika
yang ma’aruf dan mungkar diukur berdasarkan pemikiran
manusia, maka kita tidak jauh berbeza dengan golongan
liberal yang berkata: “Sesuatu itu adalah ma’aruf
jika orang ramai memandangnya ma’aruf dan sesuatu itu
adalah mungkar jika orang ramai memandangnya sebagai
mungkar.”
Justeru marilah sama-sama kita bertanya kepada diri
kita, ma’aruf dan mungkar hendaklah diukur berdasarkan
ukuran apa dan siapa? Mengintip adalah ma’aruf pada
ukuran kita, tetapi adalah mungkar pada ukuran Allah
dan Rasul-Nya. Menghindari pengintipan adalah mungkar
pada ukuran kita kerana ia seolah-olah merestui
kemungkaran. Akan tetapi ia adalah ma’aruf pada ukuran
Allah dan Rasul-Nya.
Kenapa ia ma’aruf? Jika kita mengkaji dengan lebih
mendalam, akan ditemui beberapa hikmah mengapa Allah
dan Rasul-Nya melarang kita mengintip dalam rangka
melaksanakan amar ma’ruf dan nahi mungkar. Saya yakin
jika para pembaca meluangkan sedikit masa untuk
memikirkannya secara adil, nescaya akan ditemui
pelbagai hikmah yang terselindung di sebaliknya.
Salah satu daripadanya adalah, orang yang melakukan
kemungkaran secara tersembunyi, melakukan kemungkaran
tersebut dengan perasaan malu dan bersalah yang masih
tersisa di dalam dirinya. Perasaan malu dan bersalah
ini, sekali pun sedikit, masih memungkinkan dia untuk
bertaubat jika diberikan teguran dan nasihat yang
berhikmah pada ketika yang sesuai. Jika dilakukan
pengintipan dan serbuan, perasaan malu dan bersalah
akan berubah menjadi keangkuhan dan sifat meronta yang
akhirnya menipiskan kemungkinan untuk bertaubat.
Oleh kerana itu dalam sebuah hadisnya, Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam berpesan:
Jauhilah perkara-perkara keji yang telah dilarang oleh
Allah, sesiapa yang telah melakukannya, hendaklah dia
menutupinya dengan tutupan Allah dan bertaubat kepada
Allah. Ini kerana jika sesiapa menampakkan perkara
keji (yang dilakukannya) kepada kami, kami akan
menjatuhkan hukuman yang telah diperintahkan oleh
Allah ‘Azza wa Jalla. [Dikeluarkan oleh al-Hakim dalam
al-Mustadrak, hadis no: 7615 dan beliau berkata:
“Hadis ini sahih atas syarat kedua-dua syaikh
(al-Bukhari dan Muslim) dan mereka tidak
mengeluarkannya.” Ini dipersetujui oleh al-Zahabi.]
Soalan Keempat
Bukankah larangan mengintip dalam rangka melaksanakan
amar ma’ruf dan nahi mungkar seolah-olah telah memberi
kemenangan kepada pihak Islam Liberal?
Penjelasan:
Larangan ini tidak sedikit jua memenangkan pihak Islam
Liberal. Bezakan bahawa yang ditekankan hanya hukum
mengintip ke dalam ruang peribadi seseorang dalam
pelaksanaan amar ma’ruf dan nahi mungkar manakala
pihak Islam Liberal menekankan agar seluruh
pelaksanaan amar ma’ruf dan nahi mungkar dihentikan.
Lebih dari itu larangan mengintip akan membolehkan
pihak-pihak berwajib memberi tumpuan yang lebih kepada
kemungkaran yang berlaku dalam suasana terbuka.
Sama-sama kita ketahui bahawa kemungkaran yang berlaku
secara terbuka memberi dampak yang lebih luas dan
merbahaya berbanding kemungkaran yang berlaku secara
tertutup. Jika kemungkaran yang terbuka dapat
dibendung dan dikurangkan, insya-Allah ia juga akan
mengurangkan kemungkaran yang berlaku secara tertutup.
Semua ini akan menyebabkan kekalahan kepada pihak
Islam Liberal.
Ketiga, larangan mengintip akan membersihkan salah
faham kaum bukan Islam terhadap motif dan usaha amar
ma’ruf dan nahi mungkar. Dengan itu mereka akan
memahami, atau setidak-tidaknya bersikap neutral
terhadap usaha amar ma’ruf dan nahi mungkar yang
disyari’atkan oleh agama Islam. Ini sekali lagi
menghasilkan kekalahan kepada pihak Islam Liberal
kerana mereka selama ini memerlukan sokongan kaum
bukan Islam untuk mencapai agenda mereka.
Demikian empat soalan yang lazim saya terima berkenaan
hukum mengintip dan kaitannya dengan pelaksanaan amar
ma’ruf dan nahi mungkar. Semoga penjelasan di atas
menepati persoalan-persoalan tersebut.
maka periksalah dengan teliti..".
Tetapi harus di ingat agama Islam tidak mengajar kita mengaibkan orang sepertimana yang ditegaskan oleh bekas mufti perlis tidak lama dahulu.
Pada pandangan peribadi saya,saya sgt berharap agar adun bukit lanjan tersebut meletak jawatan exco sementara menunggu proses siasatan selesai agar kita dapat membina semula kekuatan sebelum pilihanraya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau.
Kepada parti Pas diharap kalian yang berada dalam kerajaan selangor agar bertegas untuk membersihkan para pemimpin di selangor agar kita dapat meneruskan legasi pemerintahan kerajaan PR di sana.Saya sebagai penyokong PR nampak perubahan yang sangat positif sejak PR mengambilalih selangor dari BN yang munafik.Teruskan usaha dan kekalkan prestasi anda.
Kepada YB Eli sila bersabar diatas dugaan yg berlaku.
Dibawah ini ingin saya sertakan sedikit isu.
ISU MUFTI PERLIS : Penjelasan Lanjut Tentang Hukum Mengintip.
Penjelasan Lanjut Tentang Hukum Mengintip.
Hafiz Firdaus Abdullah (www.al-firdaus.com)
Seminggu dua ini timbul perbincangan di kalangan umat
Islam tentang hukum mengintip dalam rangka pelaksanaan
amar ma’ruf dan nahi mungkar. Saya sendiri menerima
banyak persoalan dalam perkara ini. Dalam penulisan
serba ringkas ini, saya menghimpun soalan-soalan
tersebut dan memberikan penjelasannya berdasarkan
petunjuk al-Qur’an dan al-Sunnah.
Sebelum itu, ingin saya tarik perhatian para pembaca
sekalian kepada dua perkara.
Pertama, tidak semua yang menjadi “kebiasaan”
masyarakat adalah benar dan tidak semua yang
“tiba-tiba muncul” adalah salah. Benar atau salah
diukur dengan dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang
sahih. Janganlah kita menjadi orang yang lazim
berikrar “Berpegang teguh kepada al-Qur’an dan
al-Sunnah”, namun apabila muncul ayat al-Qur’an atau
hadis yang tidak pernah kita dengar sepanjang hayat,
hati kita menjadi sesak manakala tangan dan kaki
seolah ingin bertindak sebaliknnya.
Allah Subhanahu wa Ta'ala mengingatkan kita:
Demi sesungguhnya, Kami telah menurunkan ayat-ayat
yang menerangkan (hakikat kebenaran dengan berbagai
dalil dan bukti); dan Allah memberi hidayah petunjuk
kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya ke jalan yang
lurus.
Dan (di antara orang-orang yang tidak dikehendaki-Nya
ke jalan yang lurus ialah) mereka yang berkata: “Kami
beriman kepada Allah dan kepada Rasul-Nya serta kami
taat”; kemudian sepuak dari mereka berpaling
(membelakangkan perintah Allah dan Rasul) sesudah
pengakuan itu, dan (kerana berpalingnya) tidaklah
mereka itu menjadi orang-orang yang sebenarnya
beriman.
Dan (bukti berpalingnya mereka ialah) apabila mereka
diajak kepada Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya supaya
menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka,
maka dengan serta-merta sepuak dari mereka berpaling
ingkar (menolak ajakan itu jika keputusan tidak
menguntungkan mereka).
Dan (sebaliknya) jika keputusan itu memberi hak kepada
mereka, mereka segera datang kepadanya dengan tunduk
taat (menerima hukumnya).
(Mengapa mereka bersikap demikian), adakah kerana hati
mereka mengandungi penyakit atau kerana mereka
ragu-ragu, atau pun kerana mereka takut bahawa Allah
dan Rasul-Nya akan berlaku zalim kepada mereka? (Allah
dan Rasul-Nya tidak sekali-kali akan berlaku zalim)
bahkan merekalah sendiri orang-orang yang zalim
(disebabkan tindakan mereka itu).
Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang-orang
yang beriman ketika mereka diajak ke pada Kitab Allah
dan Sunnah Rasul-Nya, supaya menjadi hakim memutuskan
sesuatu di antara mereka, hanyalah mereka berkata:
“Kami dengar dan kami taat”, dan mereka itulah
orang-orang yang beroleh kejayaan. [al-Nur 24: 46-51]
Maka demi Tuhanmu! Mereka tidak disifatkan beriman
sehingga mereka menjadikan engkau (Muhammad) hakim
dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara
mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati
mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau
hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan
sepenuhnya. [al-Nisa 4:65]
Kedua, hendaklah pemikiran kita diasuh berdasarkan
acuan al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Jangan pula
kita ingin memasukkan al-Qur’an dan al-Sunnah ke dalam
acuan pemikiran kita yang tersendiri kerana sikap
sedemikian akan menghapuskan peranan al-Qur’an dan
al-Sunnah sebagai pemimpin kehidupan di dunia ini.
Oleh itu jika ada ayat atau hadis yang tiba-tiba
muncul, hendaklah kita memahami kedua-duanya dengan
baik dan melakukan perubahan yang perlu agar pemikiran
dan tindakan kita selari dengan ayat dan hadis
tersebut.
Soalan Pertama:
Kenapakah usaha amar ma’ruf dan nahi mungkar dibezakan
antara kemungkaran yang tersembunyi dan yang terbuka.
Bukankah dalam Shahih Muslim (hadis no: 49) Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam menyuruh kita melarang
kemungkaran di mana saja kita menemuinya:
Sesiapa di antara kalian yang melihat kemungkaran,
hendaklah dia mengubahnya (mencegah dan
menghentikannya) dengan tangannya. Jika dia tidak
mampu maka ubahlah dengan lisannya. Jika dia masih
tidak mampu (maka ubahlah) dengan hatinya (dengan
membencinya), yang sedemikian adalah selemah-lemah
iman.
Mungkinkah larangan mengintip dalam surah al-Hujurat
ayat 12 yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang
beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya
kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana
sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa;
dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari
kesalahan dan keaiban orang…” dikecualikan oleh hadis
Shahih Muslim di atas? Maksudnya, secara umum kita
dilarang mengintip kecuali dalam rangka melarang
kemungkaran.
Penjelasan:
Jika diperhatikan secara cermat hadis di atas,
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menyebut:
“Sesiapa di antara kalian yang melihat kemungkaran…”.
Rasulullah tidak bersabda, umpama: “Carilah
kemungkaran…” atau “Jika kalian anggap kemungkaran
sedang berlaku…”. Maka hadis Shahih Muslim di atas
menjadi bukti bahawa kemungkaran yang hendaklah
dilarang atau diubah adalah sesuatu yang berlaku dalam
suasana terbuka sehingga kita dapat mengetahui
tentangnya secara pasti. Kita tidak dituntut untuk
mencari kemungkaran atau melarang kemungkaran yang
disangka-sangkakan.
Oleh itu hadis yang masyhur ini juga menjadi dalil
larangan mengintip dalam rangka melaksanakan amar
ma’ruf dan nahi mungkar. Ia tidak mengkhususkan
keumuman ayat 12 surah al-Hujurat.
Soalan Kedua:
Bolehkah pihak penguasa atau badan yang diberi amanah
oleh pihak penguasa seperti Jabatan Agama Negeri
melakukan pengintipan dalam rangka melaksanakan amar
ma’ruf dan nahi mungkar?
Penjelasan:
Hadis berikut menjawab soalan kedua di atas:
Sesungguhnya seorang penguasa, apabila dia
mencari-cari kesalahan rakyatnya, bererti dia
merosakkan mereka. [Shahih Sunan Abu Daud, hadis no:
4889]
Dalam Musannaf ‘Abd al-Razzaq (diteliti oleh Habib
al-Rahman al-‘Azhami; al-Maktabah al-Islami, 1983),
jld. 10, ms. 231, riwayat no: 18943, tercatit kisah
yang masyhur ini:
(Daripada) ‘Abd al-Rahman bin Auf radhiallahu 'anh
bahawasanya beliau pernah berjaga malam bersama ‘Umar
bin al-Khattab. Tatkala mereka sedang mengelilingi
kampung, mereka melihat sebuah lampu yang sedang
menyala dari rumah, maka mereka menghampiri rumah
tersebut. Ketika mereka menghampiri, mereka dapati
pintu rumah tersebut terbuka tanpa seorang pun di
sana, sedangkan dari dalam rumah terdengar suara yang
sangat kuat. Berkata ‘Umar sambil memegang tangan ‘Abd
al-Rahman: “Tahukah kamu rumah siapa ini?”
‘Abd al-Rahman menjawab: “Tidak.” ‘Umar berkata: “Ini
adalah rumah Rubi‘ah bin Umayyah bin Khalaf, saat ini
mereka sedang minum arak, bagaimana pendapat mu?”
‘Abdul Rahman berkata: “Aku fikir, kita sekarang ini
telah mengejar sesuatu yang dilarang oleh Allah.
Bukankah Allah telah berfirman: “…dan janganlah kamu
mengintip …” dan kita telah mengintip mereka. Setelah
mendengar perkataan beliau, Umar pergi dan
meninggalkan mereka.
Soalan Ketiga:
Bukankah larangan mengintip seolah-olah merestui
kemungkaran?
Penjelasan:
Jika berlaku kes zina namun jumlah saksi yang ada
hanya 2 orang, kita tidak menjatuhkan hukuman ke atas
penzina. Ini dilakukan bukan kerana kita merestui
jenayah zina tetapi kerana syarat-syarat menjatuhkan
hukuman tidak dipenuhi.
Demikianlah juga dalam usaha melaksanakan amar ma’ruf
dan nahi mungkar. Kita tidak pernah merestui
kemungkaran, malah kita berusaha untuk mengelak dan
membasmi kemungkaran. Akan tetapi usaha amar ma’ruf
dan nahi mungkar hendaklah berdasarkan
syarat-syaratnya.
Sesuatu yang ma’ruf dan mungkar tidak diukur
berdasarkan pemikiran manusia, tetapi diukur
berdasarkan al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Jika
yang ma’aruf dan mungkar diukur berdasarkan pemikiran
manusia, maka kita tidak jauh berbeza dengan golongan
liberal yang berkata: “Sesuatu itu adalah ma’aruf
jika orang ramai memandangnya ma’aruf dan sesuatu itu
adalah mungkar jika orang ramai memandangnya sebagai
mungkar.”
Justeru marilah sama-sama kita bertanya kepada diri
kita, ma’aruf dan mungkar hendaklah diukur berdasarkan
ukuran apa dan siapa? Mengintip adalah ma’aruf pada
ukuran kita, tetapi adalah mungkar pada ukuran Allah
dan Rasul-Nya. Menghindari pengintipan adalah mungkar
pada ukuran kita kerana ia seolah-olah merestui
kemungkaran. Akan tetapi ia adalah ma’aruf pada ukuran
Allah dan Rasul-Nya.
Kenapa ia ma’aruf? Jika kita mengkaji dengan lebih
mendalam, akan ditemui beberapa hikmah mengapa Allah
dan Rasul-Nya melarang kita mengintip dalam rangka
melaksanakan amar ma’ruf dan nahi mungkar. Saya yakin
jika para pembaca meluangkan sedikit masa untuk
memikirkannya secara adil, nescaya akan ditemui
pelbagai hikmah yang terselindung di sebaliknya.
Salah satu daripadanya adalah, orang yang melakukan
kemungkaran secara tersembunyi, melakukan kemungkaran
tersebut dengan perasaan malu dan bersalah yang masih
tersisa di dalam dirinya. Perasaan malu dan bersalah
ini, sekali pun sedikit, masih memungkinkan dia untuk
bertaubat jika diberikan teguran dan nasihat yang
berhikmah pada ketika yang sesuai. Jika dilakukan
pengintipan dan serbuan, perasaan malu dan bersalah
akan berubah menjadi keangkuhan dan sifat meronta yang
akhirnya menipiskan kemungkinan untuk bertaubat.
Oleh kerana itu dalam sebuah hadisnya, Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam berpesan:
Jauhilah perkara-perkara keji yang telah dilarang oleh
Allah, sesiapa yang telah melakukannya, hendaklah dia
menutupinya dengan tutupan Allah dan bertaubat kepada
Allah. Ini kerana jika sesiapa menampakkan perkara
keji (yang dilakukannya) kepada kami, kami akan
menjatuhkan hukuman yang telah diperintahkan oleh
Allah ‘Azza wa Jalla. [Dikeluarkan oleh al-Hakim dalam
al-Mustadrak, hadis no: 7615 dan beliau berkata:
“Hadis ini sahih atas syarat kedua-dua syaikh
(al-Bukhari dan Muslim) dan mereka tidak
mengeluarkannya.” Ini dipersetujui oleh al-Zahabi.]
Soalan Keempat
Bukankah larangan mengintip dalam rangka melaksanakan
amar ma’ruf dan nahi mungkar seolah-olah telah memberi
kemenangan kepada pihak Islam Liberal?
Penjelasan:
Larangan ini tidak sedikit jua memenangkan pihak Islam
Liberal. Bezakan bahawa yang ditekankan hanya hukum
mengintip ke dalam ruang peribadi seseorang dalam
pelaksanaan amar ma’ruf dan nahi mungkar manakala
pihak Islam Liberal menekankan agar seluruh
pelaksanaan amar ma’ruf dan nahi mungkar dihentikan.
Lebih dari itu larangan mengintip akan membolehkan
pihak-pihak berwajib memberi tumpuan yang lebih kepada
kemungkaran yang berlaku dalam suasana terbuka.
Sama-sama kita ketahui bahawa kemungkaran yang berlaku
secara terbuka memberi dampak yang lebih luas dan
merbahaya berbanding kemungkaran yang berlaku secara
tertutup. Jika kemungkaran yang terbuka dapat
dibendung dan dikurangkan, insya-Allah ia juga akan
mengurangkan kemungkaran yang berlaku secara tertutup.
Semua ini akan menyebabkan kekalahan kepada pihak
Islam Liberal.
Ketiga, larangan mengintip akan membersihkan salah
faham kaum bukan Islam terhadap motif dan usaha amar
ma’ruf dan nahi mungkar. Dengan itu mereka akan
memahami, atau setidak-tidaknya bersikap neutral
terhadap usaha amar ma’ruf dan nahi mungkar yang
disyari’atkan oleh agama Islam. Ini sekali lagi
menghasilkan kekalahan kepada pihak Islam Liberal
kerana mereka selama ini memerlukan sokongan kaum
bukan Islam untuk mencapai agenda mereka.
Demikian empat soalan yang lazim saya terima berkenaan
hukum mengintip dan kaitannya dengan pelaksanaan amar
ma’ruf dan nahi mungkar. Semoga penjelasan di atas
menepati persoalan-persoalan tersebut.
Thursday, February 5, 2009
KERAJAAN RASUAH+PENGECUT
Kemelut politik di Perak menunjukkan permainan silap mata kerajaan BN yang amat hebat,dengan congakan yang betul mereka berjaya mengucar kacirkan pentadbiran Datuk seri Nizar sehingga memaksa beliau mengishtiharkan pembubaran Dun yang sedang menunggu diperkenankan oleh Tuanku Sultan dalam sedikit masa lagi.Dato. Najib sanggup menggunakancara yang amat kotor untuk mengambilalih pentadbiran di Perak.Jadi harus di ingat kepada semua negeri di bawah PR pastikan semua wakil rakyat kita bersih dari rasuah dan kuatkan iman mereka agar tidak terpengaruh dengan habuan yang tidak di pandang di sisi Allah s.w.t..Apa yang penulis bimbang selama ini telah berlaku,penulis memang telah menjankakan bahawa Adun dari kalangan PKR bermasaalah kerana mereka mempunyai agenda tersendiri.PKR haruslah mencontohi para Adun PAS,pada pemilihan akan datang diharap PKR akan lebih berhati-hati.Jadikan contoh kerajaan PAS di kelantan iaitu memilih calon yang cukup solatnya.
Berbalik kepada kemelut politik ini penulis berharap agar Tuanku akan berlaku adil kepada rakyat dengan memperkenankan pilihanraya semula.
Berbalik kepada kemelut politik ini penulis berharap agar Tuanku akan berlaku adil kepada rakyat dengan memperkenankan pilihanraya semula.
Monday, January 19, 2009
Pas Menang di KT.

PAS rampas kerusi Parlimen KT
Jan 17, 09 9:59am
9.29 malam Pengumuman rasmi dibuat oleh pegawai pengurus pilihanraya, Wan Mustapha Wan Hassan.
9.25 malam Calon PAS memenangi pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu menang dengan majoriti 2,631 undi. Calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endut mendapat 32,883 undi manakala calon BN, Datuk Wan Ahmad Farid mendapat 30,252 undi. Calon bebas, Azharudin Mamat pula mendapat 193 undi.
9.12 malam Pegawai pengurus pilihanraya akan mengumumkan keputusan pilihanraya kecil Kuala Terengganu pada bila-bila sekarang. Tiada pemimpin Umno kelihatan di Stadium negeri. Dan hanya calon PAS Mohd Abdul Wahid Endut berada di situ.
kuala terengganu by election results 2009 170109 bm version9.10 malam Tidak rasmi - PAS mendapat 32,393 undi manakala BN mendapat 29,969 undi. PAS mendahului dengan 2,424 undi. Calon bebas mendapat 191 undi. Dua lagi kotak undi akan dikira. Pegawai pengurus pilihanraya telah memanggil semua calon naik ke pentas.
9.08 malam Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan pemimpin tinggi yang lain dalam perjalanan ke Stadium Negeri untuk pengumuman keputusan pilihanraya kecil Kuala Terengganu. Sehingga ini, calon PAS masih mendahului pengiraan undi.
8.55 malam Ribuan penyokong PAS mula membanjiri Stadium Negeri untuk menunggu pengumuman keputusan pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu. Dengan tinggal kurang daripada 10,000 undi lagi yang dibelum dikira, calon PAS sedang mendahului dengan kira-kira 1,700 undi.
8.50 malam Seorang pemimpin kanan PAS memberitahu bahawa calonnya memenangi pengundian di kesemua empat Dewan Undangan Negeri (DUN) di bawah kerusi Parlimen Kuala Terengganu. Menurutnya, Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang akan mengadakan sidang akhbar sebentar lagi.
8.45 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 28,249 undi, BN mendapat 26,498 undi. PAS mendahului dengan 1,751 undi. Calon bebas mendapat 160 undi.
8.35 malam Dengan kira-kira baki 10,000 undi lagi yang belum dikira, PAS semakin jelas akan memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu.
8.30 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 26,976 undi manakala BN mendapat 24,839 undi. PAS mendahului dengan majoriti 2,132 undi.
8.25 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 26,971undi manakala BN mendapat 23,839 undi. PAS mendahului dengan majoriti 2,182 undi.
8.20 malam Keputusan tidak rasmi - Sumber-sumber BN percaya PAS akan berjaya merampas kerusi Parlimen Kuala Terengganu. Ini memandangkan hanya tinggal baki 15,125 undi lagi yang belum dikira. Sehingga ini, PAS dipercayai menang di semua empat DUN.
8.16 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 24,604 undi dan BN mendapat 22,380 undi. PAS mendahului dengan majoriti 2,224 undi. Sejumlah 48,842 undi telah dikira sehingga ini.
8.10 malam Keputusan tidak rasmi - PAS memenangi pengiraan undi bagi Dewan Undangan Negeri Bandar dengan majoriti 190 undi.
8.00 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 23,640 undi, BN mendapat 21,614 undi. PAS mendahului dengan 2,026 undi. Calon bebas mendapat 136 undi.
7.50 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 22,030 undi, BN mendapat 20,476 undi. PAS mendahului dengan 1,554 undi. Calon bebas mendapat 134 undi. Sehingga ini 43,000 undi telah dikira.
Di pusat perjumlahan SPR pula, selepas 50 kotak undi dikira, BN mendapat 11,120 undi, PAS 10,802 undi dan bebas 69 undi. Sejumlah 64 kotak lagi dalam perjalanan.
7.40 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 19,487 undi, BN mendapat 18,480 undi. PAS mendahului dengan 1,007 undi. PAS mendahuli di semua DUN. Ini bermakna lebih 50 peratus undi telah dikira, berdasarkan 79.3 peratus pengundian hari ini atau 63,967 yang keluar mengundi.
7.30 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 18,934 undi, BN mendapat 17,907 undi. PAS mendahului dengan 1,027 undi.Calon bebas mendapat 113 undi.
7.25 malam Keputusan tidak rasmi - Daripada 38,000 undi yang dikira sehingga ini, PAS mendahului dengan majoriti 1,078 undi.
7.22 malam Keputusan tidak ramsi - PAS mendapat 17,573 undi, BN mendapat 16,795 undi. PAS mendahului dengan 778 undi.
7.20 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 17,531 undi manakala BN mendapat 16,795 undi. PAS mendahului dengan majoriti 778 undi. Bebas pula mendapat 107 undi.
7.15 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 16,475 manakala BN mendapat 16,018 undi. PAS mendahului dengan 457 undi. PAS juga mendahului dengan majoriti 758 undi di Wakaf Mempelam, 355 undi di Bandar dan 308 undi di Batu Burok. BN mendahului dengan 9 undi di Ladang.
7.10 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 16,237 undi manakala BN mendapat 15,707 undi. Calon bebas mendapat 89 undi.
7.05 malam Keputusan tidak rasmi - PAS mendapat 14,802 undi manakala BN mendapat 14,644 undi. PAS menang di semua dewan undangan negeri, kecuali Ladang. PAS mendapat majoriti terbesar di Wakaf Mempelam dan Batu Burok.
7.02 malam Keputusan tidak rasmi - BN mendapat 1,039 undi manakala PAS mendapat 86 undi. Calon bebas mendapat 1 undi.
7.00 malam Pada umumnya, PAS mendahulu di Wakaf Mempelam dan Batu Buruk dengan marginyang besar. Di bandar dan Ladang pula, PAS mendahului dengan margin yang kecil.
6.55 ptg Keputusan tidak rasmi - berdasarkan pengiraan setakat ini, Barisan Nasional (BN) mendapat 13,095 undi manakala PAS mendapat 13,042. Calon bebas mendapat 72 undi.
6.50 ptg Keputusan tidak rasmi - berdasarkan pengiraan setakat ini, Barisan Nasional (BN) mendapat 11,112 undi manakala PAS mendapat 11,000. Ini bermakna BN mendahului dengan 112 undi. Calon bebas mendapat 65 undi.
6.30 ptg Keputusan tidak rasmi - daripada 14,379 undi yang telah dikira sehingga ini, Barisan Nasional (BN) mendahului dengan 259 undi. 80 peratus lagi undi dalam proses pengiraan.
5.00 ptg Proses pengundian bagi pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu yang bermula jam 8 pagi ini, ditutupkan tepat jam 5 petang ini.
Kesemua kertas undi akan dikira di 143 saluran sebelum dibawa ke pusat penjumlahan undi di Stadium Negeri di sini.
4.30 ptg Sebanyak 76 peratus pemilih telah keluar mengundi sehingga jam 4 petang tadi.
4.00 ptg Pengerusi Biro Putera Umno, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim menafikan beliau 'ditahan' skuad pemantau PAS kerana menyamar sebagai agen tempat mengundi. Berita mengenainya di siarkan dalam Harakahdaily.net hari ini, yang mendakwa Azeez ditahan ketika keluar dari tempat mengundi di SK Pusat Cabang Tiga. Ketika dihubungi Malaysiakini, Azeez berkata ia adalah satu fitnah kerana beliau sepanjang masa berada di pondok panas Tok Ku di DUN Bandar.Baca berita lanjut
2.45 ptg Dua jam lagi menjelang tamat tempoh mengundi pada jam 5 petang, petugas dan penyokong kedua-dua parti yang bertanding ramai semula. Pengundi mula mengundi selepas waktu makan tengahari. Bagaimanapun, jumlah mereka kurang daripada pagi tadi dan jalan-jalan juga agak lengang.
2.00 ptg Pemantau Pilihanraya Bebas dan Adil (Mafrel) menyifatkan jumlah 42 peratus pemilih yang telah mengundi sehingga tengahari tadi sebagai perkara biasa. Badan itu belum menerima sebarang laporan mengenai insiden tidak diingini berlaku sehingga ini, kata Pengarah Mafrel, Kol (B) Shahrudin Othman.
kuala terengganu by election 170109 polling day outside school1.30 t/hari Satu pergaduhan kecil dilaporkan berlaku antara penyokong Umno dan Pakatan Rakyat di depan Sekolah Menengah Gong Kapas tengahari tadi. Baca berita lanjut.
1.00 t/hari Kemeriahan penyokong petugas BN dan PAS yang dari Terengganu jelas kelihatan di jalan dan tempat membuang undi. Menurut penduduk, pilihanraya umum lalu tidak semeriah hari ini. Penyokong PAS bertakbir dan berselamat, manakala penyokong BN melaungkan gelombang biru.
12.40 t/hari Di DUN Batu Buruk, PKR menyediakan sukarelawan untuk membawa pengundi ke pusat pengundian di sana. Menurut ketua bahagian PKR Batu Burok, Zarawi Embong berkata, keadaan seperti pesta apabila kedua belah pihak bersorak ria antara satu sama lain.
kuala terengganu by election 170109 polling day queue12.30 t/hari Menurut Timbalan Pengerusi PKR Terengganu, Razali Alias berkata sehingga jam 12.15 tadi, hampir separuh pemilih di DUN Ladang telah keluar mengundi. Katanya, keadaan legang di kebanyakan kawasan kerana jumlah pengundi tidak ramai.
12 t/hari Semua saluran di SK Tengku Bariah mulai lengang jam 11.30 pagi tadi. Kawasan ini mempunyai lebih 3,000 pengundi dan merupakan antara pusat pengundian terbesar di DUN Ladang.
11.40 pagi Menurut pengerusi tugas-tugas khas Umno bahagian bagi pilihanraya kecil Parlimen Terengganu, Syed Abdul Rahim Tuan Besar berkita, pemantauan pihaknya di Gong Kapas, DUN Ladang, mendapati kira-kiro 40 peratus pemilih di situ telah keluar mengundi sehingga ini. Katanya, semua berjalan lancar dan tiada kejadian tidak diingin berlaku.
kuala terengganu by election 170109 polling day wheelchair11.15 pagi Kesesakan teruk dilaporkan berlaku di Jalan Pasir Panjang, membabitkan lokasi tiga buah sekolah yang menjadi pusat mengundi Bukit Besar, Pasir Panjang dan Bukit Bayas.
11 pagi Kesesakan lalulintas dilaporkan berlaku kesesakan di sebelas pusat pembuangan undi di DUN Batu Burok, apabila orang ramai berkumpul untuk mengundi.Pengundian berjalan lancar.
10.30 pagi Proses pengundian di kebanyakan pusat tempat di DUN Bandar dilaporkan perlahan. Keadaan lalulintas juga tidak sesak. Menurut pekerja PKR di situ, setakat ini semua berjalan lancar dan tiada kejadian tidak diingini dilaporkan berlaku.
9.50 pagi Di pusat pengundian di Dewan Tunku Abd Rahman, dalam DUN Bandar, di mana sebahagian besarnya pengundi Cina, ramai yang keluar menunaikan tanggungjawab mereka pagi ini. Terdapat kira-kira 50 penyokong kedua parti di situ tetapi keadaan terkawal.
kuala terengganu by election 170109 polling wan farid 019.00 pagi Di SK Pusat Chabang Tiga station, kira-kira 100 penyokong PAS dan Umno berada di tepi jalan membawa sepanduk dan mengebar bendera parti masing-masing. Mereka saling melaung antara satu sama lain. Penyokong PAS melaungkan ' Allahu-akbar' dan dijawab oleh penyokong Umno dengan laungan "PAS kluk klek", "PAS bohong."
8.50 pagi Sekumpulan besar penyokong BN yang membawa bendera parti, mula berkumpul di luar SK Bukit Besar. Kedengaran laungan Allahu-akbar dan 'Hidup BN'.
8.30 pagi Keadaan cuaca dilaporkan baik di seluruh Kuala Tetangganu pagi ini. Anggota polis yang ramai kelihatan mengawal di luar beberapa pusat-pusat mengundi.
kuala terengganu by election voting day 170109 wahid voting8.15 pagi Selepas mengundi Wan Farid memberitahu pemberita: "Insya-Allah, pengundi akan mengundi dengan bijak dan memilih kesinambungan melalui BN".
7.50 pagi Calon BN, Datuk Wan Ahmad Farid tiba untuk mengundi SK Bukit Besar. Beliau tiba bersama isterinya, Toh Puan Intan Baizura. Mereka mengundi pada jam 8.05 pagi.
7.45 pagi calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endut tiba di pusat pengundian di SK Pusat Chabang Tiga untuk mebuang undi. Beliau ditemani isterinya dan lima daripada sembilan orang anaknya. Mohd Abdul Wahid berkata beliau datang awal untuk menjadi orang pertama mengundi di situ.
Wednesday, December 3, 2008
Perjuangan bukan dihampari permaidani merah
Ustaz Idris Ahmad
Mon | Dec 01, 08 | 11:32:08 am MYT
'Jangan tanya bila Islam akan memerintah tetapi tanya bila masa kita menyumbang kerja-kerja untuk kemenangan Islam. Perjuangan bukan dihampari dengan permaidani merah tetapi dihampari dengan onar dan darah'
Iklan
Al-Quran merupakan kitab suci terakhir diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Apabila turunnnya kitab ini maka segala syariat yang terdapat di dalam kitab yang lain termansuh. Inilah hebatnya al-Quran yang diturunkan kepada nabi kita Muhammad s.a.w. yang merupakan nabi akhir zaman.
Keunikan al-Quran yang tidak boleh dinafikan oleh mana-mana pihak kerana ia adalah kitab suci yang kekal sehingga hari kiamat. Ia dibawah peliharaan Allah Yang Maha Agung.
Al-Quran bukan buku novel biasa yang penuh khayalan, jauh sekali buku penglipur lara, tetapi ia adalah kalam Allah yang tidak boleh ditiru oleh orang kafir Quraisy yang hebat dari segi kesusasteraan mereka yang sering dipamerkan di pasar �Ukaz. Allah menjadikan Nabi Muhammad s.a.w. seorang yang ummi, jauh sekali seorang ahli sastera.
Kita sebagai anggota jemaah Islam di negara ini yang sudah meletakkan asas yang kukuh di dalam perlembagaan parti PAS, bahawa rujukan kita ialah al-Quran, hadis, ijma� dan qias.
PAS boleh berjalan sampai kini kerana kita ada rujukan yang asas iaitu al-Quran. Kita tidak pernah hanyut walaupun kita di landa tsunami, taufan dan banjir besar. Kerana kita mempunyai asas yang kukuh dalam perjuangan Islam iaitu al-Quran yang memberi aspirasi perjuangan kepada kita.
1. Al-Quran sebagai petunjuk
"Demikianlah al-Kitab yang tidak ada keraguan padanya memberi petunjuk kepada orang yang bertakwa." (al-Baqarah:2)
Al-Quran bukan diturunkan untuk memberi berkat kepada manusia sahaja, tetapi ia adalah panduan yang mesti dipegang oleh manusia di atas muka bumi ini agar ia tidak terpesong daripada hidup manusia.
Kalau manusia mengambil lain daripada apa yang ditunjukkan oleh al-Quran maka manusia tidak akan berjumpa jalan dan pedoman dan akan berada di dalam kesesasatan yang nyata. Petunjuk al-Quran adalah jelas yang tidak diselindungi falsafah yang berbelit dan cerita dongengan yang direka.
2. Al-Quran sebagai pembeza antara benar dengan yang salah.
Berpegang dengan al-Quran bermakna kita dapat membezakan antara yang benar dengan batil. Kerana al-Quran sebagai penyuluh yang terang, barang pasti ia tidak akan mengkaburkan peganutnya yang kuat berpegang dengan al-Quran.
Kita mampu menghadapi segala bentuk kepalsuan yang dijelmakan oleh musuh-musuh Islam untuk menyekat sokongan terhadap Islam di negara ini. Kita sudah barang pasti ingat bagaimana rakyat di Malaysia yang dikaburkan dengan program Islamisasi tajaan Dr Mahathir Mohamad waktu beliau menjadi Perdana Menteri.
Semua badan-badan dakwah menyokong apa yang kerajaan bawa dengan anggapan bahawa Islam menghijau pada zaman Dr Mahathir. Sewaktu itu PAS menentang arus walaupun kita hanya keseorangan, kerana orang lain semuanya kena ubat bius program Islamisasi. Akhirnya ijtihad PAS yang menentang arus tepat apabila peristiwa pemecatan Dato� Seri Anwar Ibrahim daripada Umno setelah 17 tahun dengan arus Islamisasi.
Sekali lagi rakyat di tipu melalui program Islam Hadhari yang dianjurkan oleh Dato� Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika mula memegang jawatan Perdana Menteri. Pada peringkat awal ramai juga orang sudah terpukau, harapan baru kepada PM baru yang dianggap sebagai keturunan ulama, datuk dan ayahnya sendiri sebagai ulama yang tersohor di sebelah utara.
Harapan baru untuk rakyat Malaysia melihat Islam akan berkembang setelah kecewa dengan Dr Mahathir yang dianggap orang yang tidak boleh diharap memberi tumpuan kepada Islam.
Tetapi alhamdulillah PAS sebagai parti yang berpegang dengan al-Quran terus istiqamah menolak mentah-mentah Islam Hadhari. Maka terpaksa pihak kerajaan mengadakan bengkel untuk menolak hujah PAS.
Dengan berkat petunjuk al-Quran maka tidak berapa lama terserlah wajah manusia yang hipokrit yang hendak Islam dengan gambar Imam Islam Hadhari memegang perempuan dalam satu majlis dan disebar dengan meluas di internet, akhirnya Islam Hadhari sudah tidak relevan seperti juga Umno yang tidak relevan di persada politik tanah air.
Kita yakin Islam Hadhari ciptaan manusia akan mati kerana ia bukan Islam hak milik Allah SWT.
3. Al-Quran mengkhabarkan balasan orang yang dusta kepada Allah SWT
Semua ini menjadi pengajaran kita sebagai duat (pendakwah) perlu memberi pengajaran kepada masyarakat supaya jangan mengulangi tabiat kaum yang sudah dibinasakan oleh Allah SWT.
Pembalasan terhadap kaum yang mendustakan ayat Allah seperti melanda kepada kaum Nabi Nuh yang ditenggelami banjir besar sehingga habis zuriatnya, kaum Hud yang dilanda ribut taufan, kaum nabi Soleh ditimpa gempa bumi.
Kesemuanya ini alah gambaran yang Allah sebut di dalam al-Quran untuk menjadi pengajaran kepada kita supaya kita tidak mengulangi kesilapan mereka. Maka kita sebagai pendakwah perlu memberi amaran supaya masyarakat tidak terjebak dengan kancah kemurkaan Allah.
Sekarang ini negara yang dilanda dengan berbagai kesempitan rezeki (kenaikan barang keperluan), rompakan, pembunuhan di sana sini. Semua ini kerana maksiat yang dilakukan oleh manusia yang engkar kepada Allah. Kita yang tidak berdosa juga terpalit sama kerana angkara daripada perbuatan mereka yang tidak bertanggungjawab ini. Allah SWT telah menarik nikmat bahagia dan aman dalam negara ini.
Di Malaysia sekarang, kaya pun payah kerana perompak sentiasa mengintip ke mana kita dan keluarga pergi. Kalau miskin pun payah kerana sempit hendak berbelanja kerana kenaikan harga barang yang melimpah melambung.
Allah menarik nikmat kerana manusia yang tidak bersyukur kepada Allah walaupun negara kita ini dilimpah dengan nikmat yang banyak seperti petroleum, kelapa sawit, balak, getah, mutiara dan pelbagai lagi. Tapi tidak cukup, walaupun rakyat hanya 26 juta sahaja. Ini adalah bala yang Allah melanda negara kita pada hari ini.
4. Motivasi kepada pendakwah
Al-Quran menjelaskan bahawa mereka yang berjuang di jalan Allah dijanjikan kemenangan di atas muka bumi ini. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai Muhammad) bahawa dia akan menjadikan mereka khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka khalifah yang berkuasa dan dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka yang telah diredai-Nya untuk mereka dan dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh)." (al-Nur: 35)
Kemenangan adalah janji Allah, dan pasti akan diperolehi oleh mereka yang berjuang di atas agama Allah sebagaimana Allah memulakan dengan lafaz wa�ada bermaksud "telah menjanjikan" di mana kemenangan dunia kepada orang yang beriman dan beramal soleh apabila tiba masanya.
Jangan tanya bila Islam akan memerintah tetapi tanya bila masa kita menyumbang kerja-kerja untuk kemenangan Islam. Perjuangan bukan dihampari dengan permaidani merah tetapi dihampari dengan onar dan darah.
Janji ini bukan sahaja di tulis dalam al-Quran malahan dicatat dalam kitab Zabur Nabi Daud AS lagi. Firman Allah SWT dalam surah al-Anbiya�: 105 �Sesungguhnya telah kami wartakan dalam kitab Zabur selepas peringatan bahawa bumi ini akan diwarisi oleh hamba-hamba yang soleh.�
Pesanan al-Syahid Syed Qutb pernah menyebut "kebatilan nampak kuat, tetapi tidak kekal, manakala kebenaran nampak lemah tetapi akan kekal." -Hrkh
(Penulis adalah Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS Pusat) _
Mon | Dec 01, 08 | 11:32:08 am MYT
'Jangan tanya bila Islam akan memerintah tetapi tanya bila masa kita menyumbang kerja-kerja untuk kemenangan Islam. Perjuangan bukan dihampari dengan permaidani merah tetapi dihampari dengan onar dan darah'
Iklan
Al-Quran merupakan kitab suci terakhir diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Apabila turunnnya kitab ini maka segala syariat yang terdapat di dalam kitab yang lain termansuh. Inilah hebatnya al-Quran yang diturunkan kepada nabi kita Muhammad s.a.w. yang merupakan nabi akhir zaman.
Keunikan al-Quran yang tidak boleh dinafikan oleh mana-mana pihak kerana ia adalah kitab suci yang kekal sehingga hari kiamat. Ia dibawah peliharaan Allah Yang Maha Agung.
Al-Quran bukan buku novel biasa yang penuh khayalan, jauh sekali buku penglipur lara, tetapi ia adalah kalam Allah yang tidak boleh ditiru oleh orang kafir Quraisy yang hebat dari segi kesusasteraan mereka yang sering dipamerkan di pasar �Ukaz. Allah menjadikan Nabi Muhammad s.a.w. seorang yang ummi, jauh sekali seorang ahli sastera.
Kita sebagai anggota jemaah Islam di negara ini yang sudah meletakkan asas yang kukuh di dalam perlembagaan parti PAS, bahawa rujukan kita ialah al-Quran, hadis, ijma� dan qias.
PAS boleh berjalan sampai kini kerana kita ada rujukan yang asas iaitu al-Quran. Kita tidak pernah hanyut walaupun kita di landa tsunami, taufan dan banjir besar. Kerana kita mempunyai asas yang kukuh dalam perjuangan Islam iaitu al-Quran yang memberi aspirasi perjuangan kepada kita.
1. Al-Quran sebagai petunjuk
"Demikianlah al-Kitab yang tidak ada keraguan padanya memberi petunjuk kepada orang yang bertakwa." (al-Baqarah:2)
Al-Quran bukan diturunkan untuk memberi berkat kepada manusia sahaja, tetapi ia adalah panduan yang mesti dipegang oleh manusia di atas muka bumi ini agar ia tidak terpesong daripada hidup manusia.
Kalau manusia mengambil lain daripada apa yang ditunjukkan oleh al-Quran maka manusia tidak akan berjumpa jalan dan pedoman dan akan berada di dalam kesesasatan yang nyata. Petunjuk al-Quran adalah jelas yang tidak diselindungi falsafah yang berbelit dan cerita dongengan yang direka.
2. Al-Quran sebagai pembeza antara benar dengan yang salah.
Berpegang dengan al-Quran bermakna kita dapat membezakan antara yang benar dengan batil. Kerana al-Quran sebagai penyuluh yang terang, barang pasti ia tidak akan mengkaburkan peganutnya yang kuat berpegang dengan al-Quran.
Kita mampu menghadapi segala bentuk kepalsuan yang dijelmakan oleh musuh-musuh Islam untuk menyekat sokongan terhadap Islam di negara ini. Kita sudah barang pasti ingat bagaimana rakyat di Malaysia yang dikaburkan dengan program Islamisasi tajaan Dr Mahathir Mohamad waktu beliau menjadi Perdana Menteri.
Semua badan-badan dakwah menyokong apa yang kerajaan bawa dengan anggapan bahawa Islam menghijau pada zaman Dr Mahathir. Sewaktu itu PAS menentang arus walaupun kita hanya keseorangan, kerana orang lain semuanya kena ubat bius program Islamisasi. Akhirnya ijtihad PAS yang menentang arus tepat apabila peristiwa pemecatan Dato� Seri Anwar Ibrahim daripada Umno setelah 17 tahun dengan arus Islamisasi.
Sekali lagi rakyat di tipu melalui program Islam Hadhari yang dianjurkan oleh Dato� Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika mula memegang jawatan Perdana Menteri. Pada peringkat awal ramai juga orang sudah terpukau, harapan baru kepada PM baru yang dianggap sebagai keturunan ulama, datuk dan ayahnya sendiri sebagai ulama yang tersohor di sebelah utara.
Harapan baru untuk rakyat Malaysia melihat Islam akan berkembang setelah kecewa dengan Dr Mahathir yang dianggap orang yang tidak boleh diharap memberi tumpuan kepada Islam.
Tetapi alhamdulillah PAS sebagai parti yang berpegang dengan al-Quran terus istiqamah menolak mentah-mentah Islam Hadhari. Maka terpaksa pihak kerajaan mengadakan bengkel untuk menolak hujah PAS.
Dengan berkat petunjuk al-Quran maka tidak berapa lama terserlah wajah manusia yang hipokrit yang hendak Islam dengan gambar Imam Islam Hadhari memegang perempuan dalam satu majlis dan disebar dengan meluas di internet, akhirnya Islam Hadhari sudah tidak relevan seperti juga Umno yang tidak relevan di persada politik tanah air.
Kita yakin Islam Hadhari ciptaan manusia akan mati kerana ia bukan Islam hak milik Allah SWT.
3. Al-Quran mengkhabarkan balasan orang yang dusta kepada Allah SWT
Semua ini menjadi pengajaran kita sebagai duat (pendakwah) perlu memberi pengajaran kepada masyarakat supaya jangan mengulangi tabiat kaum yang sudah dibinasakan oleh Allah SWT.
Pembalasan terhadap kaum yang mendustakan ayat Allah seperti melanda kepada kaum Nabi Nuh yang ditenggelami banjir besar sehingga habis zuriatnya, kaum Hud yang dilanda ribut taufan, kaum nabi Soleh ditimpa gempa bumi.
Kesemuanya ini alah gambaran yang Allah sebut di dalam al-Quran untuk menjadi pengajaran kepada kita supaya kita tidak mengulangi kesilapan mereka. Maka kita sebagai pendakwah perlu memberi amaran supaya masyarakat tidak terjebak dengan kancah kemurkaan Allah.
Sekarang ini negara yang dilanda dengan berbagai kesempitan rezeki (kenaikan barang keperluan), rompakan, pembunuhan di sana sini. Semua ini kerana maksiat yang dilakukan oleh manusia yang engkar kepada Allah. Kita yang tidak berdosa juga terpalit sama kerana angkara daripada perbuatan mereka yang tidak bertanggungjawab ini. Allah SWT telah menarik nikmat bahagia dan aman dalam negara ini.
Di Malaysia sekarang, kaya pun payah kerana perompak sentiasa mengintip ke mana kita dan keluarga pergi. Kalau miskin pun payah kerana sempit hendak berbelanja kerana kenaikan harga barang yang melimpah melambung.
Allah menarik nikmat kerana manusia yang tidak bersyukur kepada Allah walaupun negara kita ini dilimpah dengan nikmat yang banyak seperti petroleum, kelapa sawit, balak, getah, mutiara dan pelbagai lagi. Tapi tidak cukup, walaupun rakyat hanya 26 juta sahaja. Ini adalah bala yang Allah melanda negara kita pada hari ini.
4. Motivasi kepada pendakwah
Al-Quran menjelaskan bahawa mereka yang berjuang di jalan Allah dijanjikan kemenangan di atas muka bumi ini. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai Muhammad) bahawa dia akan menjadikan mereka khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka khalifah yang berkuasa dan dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka yang telah diredai-Nya untuk mereka dan dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh)." (al-Nur: 35)
Kemenangan adalah janji Allah, dan pasti akan diperolehi oleh mereka yang berjuang di atas agama Allah sebagaimana Allah memulakan dengan lafaz wa�ada bermaksud "telah menjanjikan" di mana kemenangan dunia kepada orang yang beriman dan beramal soleh apabila tiba masanya.
Jangan tanya bila Islam akan memerintah tetapi tanya bila masa kita menyumbang kerja-kerja untuk kemenangan Islam. Perjuangan bukan dihampari dengan permaidani merah tetapi dihampari dengan onar dan darah.
Janji ini bukan sahaja di tulis dalam al-Quran malahan dicatat dalam kitab Zabur Nabi Daud AS lagi. Firman Allah SWT dalam surah al-Anbiya�: 105 �Sesungguhnya telah kami wartakan dalam kitab Zabur selepas peringatan bahawa bumi ini akan diwarisi oleh hamba-hamba yang soleh.�
Pesanan al-Syahid Syed Qutb pernah menyebut "kebatilan nampak kuat, tetapi tidak kekal, manakala kebenaran nampak lemah tetapi akan kekal." -Hrkh
(Penulis adalah Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS Pusat) _
Minyak turun 10 sen lagi
Oleh Abdul Razak Raaff
raaffar@bharian.com.my
PUTRAJAYA: Harga runcit petrol dan diesel turun 10 sen lagi berkuat kuasa hari ini, iaitu penurunan kali keenam sejak harga bahan api itu dinaikkan berikutan penyusunan semula subsidi minyak pada 5 Jun lalu.
Berikutan itu, petrol RON97 kini dijual pada harga RM1.90 seliter berbanding RM2.00 seliter sebelum ini, manakala harga runcit petrol RON92 dan diesel diturunkan daripada RM1.90 seliter kepada RM1.80 seliter.
Penurunan itu sekali gus memperlihatkan harga runcit petrol RON97 di pasaran kini lebih rendah berbanding RM1.92 seliter iaitu paras sebelum ia dinaikkan sebanyak 78 sen kepada RM2.70 pada Jun lalu.
Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, dalam satu kenyataan di sini semalam, berkata kerajaan mengambil keputusan mempercepatkan pengurangan harga runcit bahan api itu bagi membolehkan rakyat menikmati kesan penurunan ketara harga minyak mentah dunia.
"Oleh kerana harga minyak dunia sudah menurun secara ketara akhir-akhir ini, kerajaan membuat keputusan untuk sekali lagi mempercepatkan pengurangan harga runcit bagi membolehkan orang ramai menikmati manfaatnya," katanya.
Mengikut formula penyelarasan harga bahan api berikutan penstrukturan semula subsidi minyak 5 Jun lalu, harga runcit petrol dan diesel ditetapkan pada setiap awal bulan berdasarkan purata bulanan harga minyak mentah dunia, selepas ditolak subsidi kerajaan.
Kerajaan mengumumkan penurunan harga pertama pada 23 Ogos lalu dengan petrol RON97 dan RON92 masing-masing turun 15 sen dan 22 sen kepada RM2.55 dan RM2.40 seliter, manakala harga diesel dikurangkan lapan sen kepada RM2.50 seliter.
Ini diikuti pada 25 September lalu, apabila harga runcit bahan api berkenaan sekali lagi diturunkan 10 sen menjadikan harga petrol RON97 pada RM2.45; RON92 (RM2.30) dan diesel (RM2.40) seliter.
Pada 15 Oktober lalu, kerajaan mengumumkan penurunan harga kali ketiga dengan harga petrol RON97 dikurangkan 15 sen seliter kepada RM2.30, RON92 turun 10 sen seliter kepada RM2.20, manakala diesel 20 sen seliter kepada RM2.20.
raaffar@bharian.com.my
PUTRAJAYA: Harga runcit petrol dan diesel turun 10 sen lagi berkuat kuasa hari ini, iaitu penurunan kali keenam sejak harga bahan api itu dinaikkan berikutan penyusunan semula subsidi minyak pada 5 Jun lalu.
Berikutan itu, petrol RON97 kini dijual pada harga RM1.90 seliter berbanding RM2.00 seliter sebelum ini, manakala harga runcit petrol RON92 dan diesel diturunkan daripada RM1.90 seliter kepada RM1.80 seliter.
Penurunan itu sekali gus memperlihatkan harga runcit petrol RON97 di pasaran kini lebih rendah berbanding RM1.92 seliter iaitu paras sebelum ia dinaikkan sebanyak 78 sen kepada RM2.70 pada Jun lalu.
Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, dalam satu kenyataan di sini semalam, berkata kerajaan mengambil keputusan mempercepatkan pengurangan harga runcit bahan api itu bagi membolehkan rakyat menikmati kesan penurunan ketara harga minyak mentah dunia.
"Oleh kerana harga minyak dunia sudah menurun secara ketara akhir-akhir ini, kerajaan membuat keputusan untuk sekali lagi mempercepatkan pengurangan harga runcit bagi membolehkan orang ramai menikmati manfaatnya," katanya.
Mengikut formula penyelarasan harga bahan api berikutan penstrukturan semula subsidi minyak 5 Jun lalu, harga runcit petrol dan diesel ditetapkan pada setiap awal bulan berdasarkan purata bulanan harga minyak mentah dunia, selepas ditolak subsidi kerajaan.
Kerajaan mengumumkan penurunan harga pertama pada 23 Ogos lalu dengan petrol RON97 dan RON92 masing-masing turun 15 sen dan 22 sen kepada RM2.55 dan RM2.40 seliter, manakala harga diesel dikurangkan lapan sen kepada RM2.50 seliter.
Ini diikuti pada 25 September lalu, apabila harga runcit bahan api berkenaan sekali lagi diturunkan 10 sen menjadikan harga petrol RON97 pada RM2.45; RON92 (RM2.30) dan diesel (RM2.40) seliter.
Pada 15 Oktober lalu, kerajaan mengumumkan penurunan harga kali ketiga dengan harga petrol RON97 dikurangkan 15 sen seliter kepada RM2.30, RON92 turun 10 sen seliter kepada RM2.20, manakala diesel 20 sen seliter kepada RM2.20.
Monday, December 1, 2008
Punca DEB Gagal Membangunkan Melayu
Artikel Di petik dari Utusan Online
Monopoli punca Melayu gagal
Oleh ZULHISHAM ISHAK
KOTA KINABALU 29 Nov. - Monopoli berterusan syarikat-syarikat besar bumiputera terhadap projek-projek mega didakwa menjadi punca utama kegagalan pencapaian 30 peratus ekuiti bumiputera di negara ini.
Pengerusi Gabungan Badan Ekonomi Melayu (Gabem), Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik (gambar) berkata, sikap tamak dan mementingkan diri itu mengakibatkan kadar pencapaian ekuiti bumiputera kini hanya 18.9 peratus.
Bekas Ketua Menteri Melaka itu berkata, keadaan tersebut membuatkan sasaran 30 peratus itu terbantut sekali gus merugikan syarikat-syarikat kecil dan sederhana milik bumiputera.
"Walaupun kerajaan masih belum wujudkan undang-undang antimonopoli di negara ini tetapi perbuatan tersebut tidak harus dibiarkan.
"Syarikat-syarikat besar yang mendapat projek besar tidak beri kepada orang lain sebaliknya mereka sanggup tubuhkan syarikat baru dengan menggunakan nama lain semata-mata untuk mendapatkan semua projek,'' katanya.
Beliau berkata demikian kepada Mingguan Malaysia ketika ditemui selepas merasmikan Program Memperkasa Ekonomi Bangsa ke-20 di Hotel Beverly, di sini malam tadi.
Abdul Rahim mengulas permintaan Menteri Kerja Raya, Datuk Ir. Mohd. Zin Mohamed yang melawat Sabah minggu lalu, supaya projek-projek mega tidak dibolot sepenuhnya oleh syarikat-syarikat besar tetapi turut diagihkan sebanyak 10 peratus kepada syarikat-syarikat kecil dan sederhana.
Sebelum itu, Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai menggesa penghapusan dasar pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat senaraian awam kerana mendakwa ia menjadi halangan dalam mewujudkan kerjasama jitu antara peniaga Melayu, Cina dan India di negara ini.
Abdul Rahim seterusnya berkata, pengagihan projek- projek mega perlu diberikan kuota yang lebih besar kepada syarikat-syarikat yang kecil dan sederhana khususnya kontraktor kelas F.
"Setiap projek besar yang dianugerahkan kepada mereka yang layak, perlu disyaratkan supaya sebahagian daripadanya iaitu 10, 20 atau 30 peratus projek diagihkan kepada kontraktor-kontraktor kecil.
"Tetapi kontraktor-kontraktor kecil itu mestilah berwibawa dan mempunyai rekod cemerlang," katanya.
Dalam hal ini, katanya, Gabem menawarkan diri untuk menjadi rujukan utama pihak yang berkaitan.
Gabem katanya, akan bekerjasama dengan badan, persatuan, koperasi dan dewan-dewan perniagaan milik bumiputera di seluruh negara untuk mendapat maklumat lengkap mengenainya.
Monopoli punca Melayu gagal
Oleh ZULHISHAM ISHAK
KOTA KINABALU 29 Nov. - Monopoli berterusan syarikat-syarikat besar bumiputera terhadap projek-projek mega didakwa menjadi punca utama kegagalan pencapaian 30 peratus ekuiti bumiputera di negara ini.
Pengerusi Gabungan Badan Ekonomi Melayu (Gabem), Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik (gambar) berkata, sikap tamak dan mementingkan diri itu mengakibatkan kadar pencapaian ekuiti bumiputera kini hanya 18.9 peratus.
Bekas Ketua Menteri Melaka itu berkata, keadaan tersebut membuatkan sasaran 30 peratus itu terbantut sekali gus merugikan syarikat-syarikat kecil dan sederhana milik bumiputera.
"Walaupun kerajaan masih belum wujudkan undang-undang antimonopoli di negara ini tetapi perbuatan tersebut tidak harus dibiarkan.
"Syarikat-syarikat besar yang mendapat projek besar tidak beri kepada orang lain sebaliknya mereka sanggup tubuhkan syarikat baru dengan menggunakan nama lain semata-mata untuk mendapatkan semua projek,'' katanya.
Beliau berkata demikian kepada Mingguan Malaysia ketika ditemui selepas merasmikan Program Memperkasa Ekonomi Bangsa ke-20 di Hotel Beverly, di sini malam tadi.
Abdul Rahim mengulas permintaan Menteri Kerja Raya, Datuk Ir. Mohd. Zin Mohamed yang melawat Sabah minggu lalu, supaya projek-projek mega tidak dibolot sepenuhnya oleh syarikat-syarikat besar tetapi turut diagihkan sebanyak 10 peratus kepada syarikat-syarikat kecil dan sederhana.
Sebelum itu, Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai menggesa penghapusan dasar pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat senaraian awam kerana mendakwa ia menjadi halangan dalam mewujudkan kerjasama jitu antara peniaga Melayu, Cina dan India di negara ini.
Abdul Rahim seterusnya berkata, pengagihan projek- projek mega perlu diberikan kuota yang lebih besar kepada syarikat-syarikat yang kecil dan sederhana khususnya kontraktor kelas F.
"Setiap projek besar yang dianugerahkan kepada mereka yang layak, perlu disyaratkan supaya sebahagian daripadanya iaitu 10, 20 atau 30 peratus projek diagihkan kepada kontraktor-kontraktor kecil.
"Tetapi kontraktor-kontraktor kecil itu mestilah berwibawa dan mempunyai rekod cemerlang," katanya.
Dalam hal ini, katanya, Gabem menawarkan diri untuk menjadi rujukan utama pihak yang berkaitan.
Gabem katanya, akan bekerjasama dengan badan, persatuan, koperasi dan dewan-dewan perniagaan milik bumiputera di seluruh negara untuk mendapat maklumat lengkap mengenainya.
Subscribe to:
Posts (Atom)