mizam product

mizam product

Wednesday, August 25, 2010

HADIAH HARI LAHIR KE 25 PROTON…


Ini adalah cerita mengenai kereta buatan Malaysia yang sangat di banggakan oleh rakyat Malaysia. Proton kereta yang tak perlu diperkenalkan lagi,ia antara kereta terlaris di Malaysia dengan jualan berjuta-juta unit sejak dilancarkan pada tahun 1985 tetapi sepanjang tempoh tersebut proton tidak pernah belajar dari kesilapan.berbagai masalah berlaku pada setiap model yang dikeluarkan kadang-kadang masalah yang sama berlaku pada setiap model tersebut. Jika disenaraikan setiap masalah tersebut maka 2 helai kertas pun tak cukup. Aku ingin beri contoh kereta aku sendiri iaitu Proton Satria aku perhatikan masalah yang ketara ialah power window yang sering rosak,cermin naik senget dan motor power window rosak.Itu salah satu masalah yang sangat ketara. Pada pengguna proton waja dan Gen-2 pula pasti akan menghadapi masalah pembuka pintu patah.Kenapa??Pelik semua ini masalah yang berulang-ulang,ia berlaku hampir pada setiap model yang dikeluarkan.Apa guna R&D yang di ishtiharkan beratus juta ringgit tapi hasilnya sama,sentiasa mengalami masalah yang sama. Proton Persona pula menghadapi masalah yang lagi pelik,aku nk tulis pun heran.Masalah tersebut ialah patah pembuka minyak,masalah yang sangat jarang kita dengar. Selalunya 20 tahun umur kereta pun xrosak lagi benda ni tapi this Persona take just 2 years untuk menjahanamkan benda ni.Gila tak berkualiti langsung. Ini berlaku pada kawan aku sendiri iaitu saudara Fahmi yang menggunakan Proton Persona hampir 2 tahun, mula-mula aku tak percaya tapi bila di buktikan dengan angka jualan penutup minyak untuk model proton persona tersebut memang diakui bahawa memang benda itu bermasalah. Aku juga pernah melihat kereta Proton persona bergerak tanpa penutup tersebut maka ia menguatkan lagi tanggapan aku bahawa tahap kualiti benda tersebut terlalu rendah. Belum lagi kisah bila bukak aircond kereta terus mengeram,berat nak mampos kalau naik bukit or nak memotong.Ini masalah cukup lama dari first model Proton Saga hinggalah kepada Saga jelmaan semula yang diberi nama Saga BLM.

Jadi bila mana kerajaan negeri Kedah tidak membeli Proton Perdana v6 untuk kegunaan ahli exco dan kegunaan pejabat negeri aku menyokong 100%.Ini bukan kerana aku tidak menyokong industri barangan buatan Malaysia tapi aku mahu Proton berubah kearah memberi barangan yang setimpal dengan harga yang dibayar demi keselamatan dan value pada pengguna itu sendiri.Usah ditipu kami rakyat marhaen ini dengan memberi kereta yang tidak selamat dan tidak berbaloi dengan harga yang dibayar. Kereta proton dijual pada harga yang tinggi jika dibandingkan dengan kualiti kereta itu sendiri,tapi apakan daya olehkerana harganya lebih murah dan syarat pembiayaan yang longgar oleh pihak bank menyebabkan kita semua memilih membeli kereta ini walaupun tahu risiko yang bakal di terima.Untuk pengetahuan pihak Proton jika tidak kerana cukai yang tinggi dan syarat pembiayaan yang ketat di berikan pada kereta import, rakyat Malaysia pasti akan berduyun-duyun membeli kereta import yang mana di jamin lebih berbaloi.

Lagi satu yang aku lihat ialah memperniagakan WARRANTY @ JAMINAN yang di berikan. Korang perasan tak warranty ni ialah satu perniagaan? Nak tau macamana? Bila ada warranty pada sesebuah kereta yang dibeli maka secara tak langsung minda kita akan merasa lega tetapi sebenarnya kita tak perasan.Lagi lama warranty yang diberikan lagi seronok kita,ada yang melompat lompat terkinja – kinja kegembiraan tp yang sebenarnay bila warranty ini diberikan sebenarya kita telah terikat dgn pusat servis Proton,maknanya di sini pihak syarikat boleh buat untung lagi. Jarang orang perasan sebab ini adalah fitrah sebagai manusia yang mana sebagai pengguna kita akan merasa terjamin bila ada warranty tapi sebenarnya kita telah ‘di xxpu ).Pasal apa? Cuba korang piker ye untuk servis pertama berapa charge?ke 2?ke 3 dan seterusnya mengikut kilometer yang di tentukan.Brapa sangat peratusan yang korang claim untuk kerosakan dan kelemahan kereta?Tapi yang aku duk perhatikan ialah pengguna terpaksa membayar lebih jika di bandingkan dengan harga sebenar di bengkel-bengkel kereta lain. Pasal ni la pusat servis proton buleh hidup,selagi ada sales dari proton selagi itulah bengkel- bengkel ini buleh hidup, mereka buleh membuat kira – kira budget plan sehingga 5 tahun ke depan berdasarkan warranty kereta pelanggan mereka. Ini membuktikan warranty mempengaruhi keuntungan mereka pada masa depan,disinilah aku cakap warranty adalah perniagaan. Macam –macam cara membodohkan manusia,belajar dari buku –buku dan Teori Maslow tu kunci kepada apa yang pengguna inginkan.

Takkan la nak suruh kita semua kumpulkan semua masalah dan pengguna kereta ini untuk menuntut ganti rugi teladan seperti mana yang berlaku pada syarikat Toyota di US baru mereka ini nak berubah..Aku sayang pada syarikat kereta nasional ini jadi aku harap pada masa akan datang mereka akan berubah.

By sejadahburuk 25/08/2010

1 comment:

Anonymous said...

hahahaha..cam betul jerk tempat pembukk pintu tu patah..cam kete wnaie gak..tah cm mane la leh patah n power window tu prob..pelik tp benar laa..n kamu tau tak harga pembukk pintu tu??n power window tu??kalau tau boleh tak call me back 013-6608538