mizam product

mizam product

Monday, November 29, 2010

Biasiswakan PTPTN.Setuju Cadangan Ini?

INI BARU YB YANG MENGETAHUI HATI DAN JIWA PARA PELAJAR DAN IBU BAPA DI MALAYSIA , INI BARU CONTOH YB BERJIWA RAKYAT. INI BARU YB YANG MENYUARAKAN HASRAT RAKYAT KESELURUHANNYA, SAPA TOLAK CADANGAN NI MEMANG BODOH DAN BANGANGLA.PENDIDIKAN UNTUK SEMUA,SELAGI KORANG NAK BELAJAR KERAJAAN HARUS MENANGGUNG BELANJA NYA,BUKAN IBU BAPAK HANG SEMUA TANGGUNG BENDA TU,KERAJAAN WAJIB BIAYAI PENGAJIAN KORANG SELAGI KORANG SEMUA NAK DAN LAYAK BELAJAR.INSYAALLAH TAKDA LAGI PELAJAR YANG TERCICIR SELEPAS INI. REFORMASI..

DI BAWAH AKU SELIT PETIKAN UCAPAN YB MUDA KITA IAITU YB.YUSMADI,
INI BUKAN RETORIK,INI KENYATAAN DARI KORANG BUAT BANGUNAN NGAN DUIT RAKYAT SAMPAI BERATUS TINGKAT BAIK KOME SEMUA MENCERDIKKAN PARA PELAJAR DI MALAYSIA NI,BUKAN KATA 100 TINGKAT NANTI DEPA BLEH BUAT SERIBU TINGKAT SAMPAI CECAH LANGIT KE BERAPA KO PIKIR LA SENDIRI.

Saya petik:

[SH] PETALING JAYA: - Pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) perlu dihapuskan dan diganti dengan sistem biasiswa yang dinamakan Biasiswa Rakyat Malaysia bagi golongan mahasiswa.

Perwakilan Angkatan Muda Keadilan (AMK), Yusmadi Yusoff berkata, pendidikan bukan sekadar keperluan biasa, tetapi hak asasi manusia yang harus diberi keutamaan.

“Hak mahasiswa adalah hak asasi manusia. Mahasiswa adalah hasil mahsul negara bukan daripada tawar-menawar oleh pemimpin. Sebab itulah kita mencadangkan agar PTPTN dihapuskan dan digantikan dengan biasiswa.

“Kita mahukan sistem pendidikan mampu membasmi kemiskinan. Kita tidak mahu mahasiswa kita tamat sahaja pengajian, dicap sebagai penghutang kesan daripada pinjaman,” katanya ketika membahaskan usul pendidikan dalam Kongres Nasional Ke-7 Parti Keadilan Rakyat (PKR), di sini, semalam.

Yusmadi yang juga Ahli Parlimen Balik Pulau berkata, mahasiswa berpotensi untuk bergelar penghutang disebabkan pelbagai aspek dan taraf kehidupan yang tinggi.

“Apabila mereka tamat pengajian, mereka telah dicap sebagai penghutang; contohnya hutang untuk melangsungkan perkahwinan dan hutang untuk memulakan perniagaan,” katanya.

“Justeru, kolej universiti bagi orang miskin perlu ditubuhkan seperti usaha kita sebelum ini bagi memberikan keistimewaan kepada golongan miskin,” katanya.

No comments: