mizam product

mizam product

Thursday, March 5, 2009

PAKAR PERLEMBAGAAN UMNO DAH NYANYUK ATAU .......

COPY FOM UTUSAN ONLINE 4/3/2009
'Usul sidang bawah pokok retorik'


PUTRAJAYA 3 Mac - Dalam bidang perundangan, belum pernah terjadi Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) berlangsung di bawah pokok.

Yang jelas, ia tidak sah. Hanya bersentimenkan politik semata-mata.

''Sidang itu tidak boleh dianggap satu perhimpunan DUN seperti diperuntukkan perintah-perintah di bawahnya.

''Cuma ia hanya permuafakatan politik kerana pemanggilan mesyuarat itu seharusnya merujuk kepada peraturan tetap dan prosedur di bawah DUN Perak," kata pakar perlembagaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim kepada Utusan Malaysia.

Tanggungjawab Speaker termasuk Perkara 89 berkaitan interpretasi mana-mana peraturan tetap DUN ini adalah tertakluk pada usul dalam DUN.

Ini bermakna sebarang perkara berkaitan kewibawaan speaker, ia tertakluk kepada unsur penolakan atau penerimaan dalam dewan.

Dan kalau cukup korum, Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir berhak membuat petisyen membantah sebarang tindakan dan keraguan yang dicernakan pakatan pembangkang dalam sidang DUN akan datang.

Perkara 18 membolehkan kesemua 28 wakil rakyat Barisan Nasional (BN) Perak termasuk tiga wakil bebas, menurunkan tandatangan mereka dalam petisyen berkenaan.

''Jika sudah cukup genap suara majoriti, maka harus dipanggil satu sidang khas di bawah perintah Sultan," kata Rais.

Lagipun, menguatkan lagi fakta tidak sah 'sidang DUN bawah pokok' semalam kerana ia langsung tidak membincangkan pengisian kekosongan timbalan speaker DUN Perak.

Penyandang jawatan itu adalah Hee Yit Foong, ADUN Jelapang yang kini bergerak sebagai wakil Bebas.

Yang jelas, sebarang keputusan dan usul yang diluluskan semasa 'sidang bawah pokok' disertai wakil-wakil pakatan pembangkang di Ipoh semalam tidak sah.

No comments: