mizam product

mizam product

Monday, March 2, 2009

Dr.Zamri Anda Adalah MB Yang Tidak Sah

Isu berkenaan sidang Dun Perak yang dipengurusikan oleh speker Dewan Undangan Negeri iaitu V.Sivakumar yg mahu mengadakan sidang dewan tergempar mencetuskan polimik baru di negeri Perak.Krisis perlembagaan secara terang-terangan telah berlaku.Sebelah pihak mengatakan sah dan pihak lain mengatakan tidak sah.Setiap pihak mendapatkan khidmat pakar perundangan yang masing-masing mempertahankan hujah setiap parti yang dimiliki.Sebagai rakyat penulis menjadi bingung,mana satu yang boleh kita pakai bila masing-masing mempertahankan hujah berdasarkan khidmat pakar perundangan. Tetepi mengikut analisa penulis speker mempunyai kuasa mutlak untuk mengadakan sidang tersebut tanpa mendapat persetujuan Tuanku. Mungkin UMNO sudah lupa kuasa yang beliau berikan kepada speaker satu masa dahulu.Biasala UMNO MUDAH LUPA...

Pada 28 feb 2009 Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak secara jelas mengatakan bahawa menganggap persidangan tersebut tidak boleh diadakan berikutan krisis di Perak menjadi kes mahkamah.
Sekiranya kenyataan Timbalan Presiden Umno itu diambil kira tentunya pelantikan Menteri Besar baru di Perak juga tidak boleh diterima kerana ia membabitkan kes mahkamah. Jadi secara tak langsung MB baru perak ialah MB yang haram,maka sudah tentulah beliau bersama barisan exconya tidak layak untuk menikmati gaji dan elaun-elaun yang bakal diperolehi oleh seorang MB.Jadi pihak perbendaharaan negeri mestilah menghalang pembayaran gaji tersebut kerana mahkhamah belum memutuskan SIAPA MB YANG SAH!Tidak kira la samaada Sultan Azlan Shah sudah melantik Dr.Zambri secara rasmi baru-baru ini tetapi kuasa mahkhamah lebih besar.Tuanku tidak mempunyai kuasa untuk memecat atau memaksa MB IR. Nizar meletak jawatan kerana secara jelas dalam Undang-undang Tubuh Negeri Perak MB hanya boleh di turunkan melalui 3 cara.So harap komer semua paham la yer..

No comments: