mizam product

mizam product

Tuesday, September 21, 2010

Berjayakah ETP di padang yang tidak sama rata?

Dipetik dari malaysiakini
oleh Aidila Razak | Sep 21, 10 4:42pm
Persoalan mengenai padang permainan yang sama rata dalam bidang perniagaan, ditimbulkan di majlis pelancaran Program Transformasi Ekonomi (ETP) oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU), meskipun dilihat wujud suasana optimistik terhadapnya.

Berucap di Forum Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) selepas majlis pelancaran tersebut, CEO AirAsia, Datuk Seri Tony Fernandes secara terus terang berkata: "Kerajaan harus keluar dari perniagaan, ia akan membuat kita semua lebih gembira."

"Kerajaan tidak seharusnya melihat peranannya sebagai pelindung GLC (syarikat berkaitan kerajaan), tetapi menjadi penjana kepada GLC dan syarikat swasta," katanya disambut tepukan kira-kira 4,000 hadirin.

Fernandes - yang mengaku' "sebahagian besar ubannya tumbuh kerana bersaing dengan GLC - menambah apabila kerajaan - sebagai pengatur-selia - duduk dalam lembaga pengarah GLC, "maka tidak akan pernah ada padang permainan yang sama rata, tidak kira apa yang mereka katakan."

"Saya bukan pemusnah GLC, ada GLC seperti CIMB yang telah bebas dan Celcom yang bersaing tanpa banyak bantuan kerajaan.

"(Tapi) Public Bank tidak perlu memanggil CIMB untuk membuka sebuah cabang di Jalan Ampang," katanya. Walaupun Fernandes tidak menyebut nama Malaysia Airlines, tetapi beliau jelas merujuk kepada syarikat penerbangan nasional itu.

Begitu juga dengan presiden Persekutuan Pengilang Malaysia (FMM) Po Kuan Yong yang berkata, tidak kisah sama ada pelaburan swasta itu datangnya dari GLC atau sebaliknya, tetapi "kedua-duanya harus bebas untuk bersaing (dan) kerajaan tidak perlu melibatkan diri dalam perniagaan."

Fernandes dan Yong adalah anggota panel forum tersebut bersama dengan CEO kumpulan CIMB Datuk Nazir Razak, timbalan pengerusi HSBC, Mukhtar Hussein, CEO Celcom Datuk Seri Shazalli Ramly dan ketua penyelidikan Credit Suisse Malaysia, Steven Hagger.

Nazir: Kuota bumi tahan pelabur

Bagi Nazir, satu perkara yang perlu ditangani ialah konsistensi dalam
peraturan kerajaan.

"Perlu ada kepastian yang mutlak dalam peraturan. Kita tidak mahu kejutan dan perubahan.

"(Misalnya) pelawaan untuk (menyertai) projek titik masuk lebih titik (sebagai sebahagian daripada ETP)... Harus ada proses yang jelas. Perkara terakhir yang saya inginkan ialah ada orang lain datang dan (mengambil alih) projek (saya). Itulah kebimbangan saya," katanya yang turut dikongsi oleh para hadirin.

Satu bidang yang pernah dibangkitkan oleh Nazir sebagai samar dan menyebabkan pelabur tidak jadi datang, ialah dasar tindakan afirmatif, yang membabitkan kuota ekuiti bumiputera.

Ketika ditemui wartawan kemudianya, CEO PEMANDU, Datuk Seri Idris Jala - orang di balik ETP - berkata syarikat bumiputera yang bermampuan 'digalakkan' bersaing atas kaki mereka sendiri.

Bagaimanapun, beliau tidak dapat memberikan butiran lanjut tentang bagaimanakah kerajaan hendak memutuskan yang seseorang bumiputera itu dianggap cukup 'mampu' untuk bersaing atau tidak.

No comments: