mizam product

mizam product

Tuesday, July 14, 2009

WAKE UP CAll TO PAS AND PR.

Sebelum penulis mengulas lanjut tengtang keputusan PRK Manek Urai penulis ingin mengucapkan tahniah kepada Abe UJi atas kemenangan pilihanraya kecil di dun manek urai dengan majoriti 65 undi.

Keputusan yang dicapai pada malam ini mencerminkan berbagai persepsi dan andaian yang boleh di buat rujukan untuk bacaan politik pada hari ini.Kemenangan yang dicapai mencerminkan kekalahan kepada PR.Dengan berbagai isu sebelum pilihanraya seperti keretakan dalam PR,keretakan dalam PAS berhubung Muzakarah dengan UMNO yang dicadangkan oleh presiden PAS,keluarnya DAP kedah dari kerajaan PR dan juga masalah-masalah yang di buat oleh ahli-ahli pakatan rakyat itu sendiri membuatkan rakyat menolak PRK pada hari ini.PKR dan DAP juga menjadi punca yang ketara dalam keputusan kali ini,rakyat amnya tidak berpuas hati dengan layanan lembut pemimpin PAS terhadap mereka ini yang terang-terang mencampuri hal dalaman parti PAS. Ini yang penulis nampak menjadikan PAS hilang sokongan,pergolakan yang berlaku antara Tok Guru dan Nasharuddin Mat Isa juga tidak disenangi ahli PAS.Ukhuwah dikalangan pemimpin atasan PAS seperti Datuk Musthapa Ali,Dato. Presiden,Timb. Presiden dan Mursyidul Am membuatkan rakyat tidak berpuas hati.Perkara ini telah diterjemahkan oleh pengundi pada hari ini.

Jadi seharusnya PAS menjadikan keputusan ini sebagai wake up call.Jika ingin mengambil alih kerajaan pada masa hadapan PAS seharusnya mengorak langkah pada hari ini.Adakah releven kita mengadakan pakatan bersama DAP dan juga PKR?Adakah berbaloi kita memberi kerusi parlimen kepada YB. Ibrahim Ali,Saifuddin Nasution dan YB PKR yang lain sedangkan kita mampu unyuk menang dikawasan tersebut. Pada penulis kita terlalu berkompromi sedangkan DAP dan PKR tidak menghormati kita sebagai sebuah parti terbesar orang islam pada hari ini.Kelantangan pemimpin DAP menegur PAS tidak boleh diterima oleh ahli parti.Ahli parti ingin melihat PAS tegas dengan keputusan yang di buat tanpa berkompromi dengan desakan sesetengah pihak. Jika muzakarah diterima oleh ahli parti maka teruskan,keputusan boleh dilihat pada muktamar yang dibuat. YB-Yb PR juga sedang dinilai oleh rakyat,buat kerja atau tidor atau sedang mengumpul harta?Itu semua sedang di perhatikan oleh rakyat.Memang kita lebih baik dari UMNO tapi kita juga sedang menuju kearah yang sama maka kita akan jadi 2 x 5 je kata orang....

Jadi bermula pada hari ini PR harus bekerja dengan kuat untuk memantapkan jentera parti dan juga memperkasakan Pakatan Rakyat untuk bersedia menghadap PRU 13 pada bila-bila masa.Keputusan pada hari ini akan mempercepatkan pembubaran parlimen oleh Datuk najib yang mana telah menunjukkan UMNO telah kembali kuat dan bersedia untuk mengambil alih semula negeri-negeri yang dirampas. dengan kerja keras YB Khir Toyo tidak mustahil mereka mampu merampas semula Selangor.Jika di kedah PR dilihat masih kuat di bawah YB Azizan Abdul Razak tapi tekanan terhadap kerajaan beliau semakin meningkat.Kemampuan kita juga terhad dengan dana yang terhad.Ini yang akan menimbulkan masalah sepertimana pengalaman kerajaan PAS Terengganu sedikit masa lalu.
Jadi sedarlah pemimpin dan ahli parti kita harus bekerja kuat untuk mencapai cita-cita kita menjadikan Islam rule kepada pembentukan Malaysia Baru.Insyallah.

No comments: